Pink Screens: strijdvaardig feesten

De 18de editie van Pink Screens kleurt niet alleen roze. Alle tinten blazen verzamelen van 7 tot 16 november in Brussel voor een tiendaagse rond verzet, tederheid en transverhalen.

De openingsavond van de 18de editie van Pink Screens is op touw gezet door de organisatoren van de Chaudière-feestjes in Brussel. Die hedonistische bijeenkomsten voor transpédégouines (‘transhomolesbo’s’) worden doorgaans gehouden in versleten doch legendarische kraakpanden van de hoofdstad zoals Bokal Royal of Barlok. Dat deze tijdelijke bezettingen, even feestelijk als strijdvaardig, helaas een einddatum hebben – Barlok sloot vorige maand voorgoed de deuren – is een goede reden om hun feestcomités tijdens Pink Screens (opnieuw) in huis te nemen. Het is bovendien een mooie knipoog naar een thema van het programma: proteststemmen en verzetsdaden.

Met de slotfilm THE MISEDUCATION OF CAMERON POST heeft dat thema beslist een solide vaandeldrager. De strijdbaarheid van Desiree Akhavans romanverfilming over een lesbische tiener die op christelijk genezingskamp gestuurd wordt, kaapte op het Sundance Film Festival de Grote Juryprijs weg. In deze harde tijden is tederheid even cruciaal als strijdbaarheid en gelukkig is daaraan op Pink Screens geen tekort. Films als BILLIE AND EMMA en MADAME steken het publiek beslist een hart onder de riem. Tomboy Billie belandt op een nieuwe school in Manilla. Uit de aanvankelijk houterige dramafilm over pestgedrag en discriminatie in het Filipijnse katholieke onderwijs groeit een hartverwarmend coming-of-ageverhaal. MADAME is een zelfportret van de Zwitserse documentairemaker Stephane Riethauser. In briefvorm vertelt hij over zijn verhouding tot zijn extravagante grootmoeder en kleinburgerlijke familie: herkenbare beproevingen (zijn coming-out) en frustraties (opgelegde gendernormen) passeren de revue.

Aan documentaires is verder geen gebrek. Terwijl het Belgische MON NOM EST CLITORIS de lens richt op onderbelichte lichaamsdelen, weeft het Amerikaanse YOURS IN SISTERHOOD het feministische verleden en heden aan elkaar. Transthema's komen ruim aan bod. We reizen van Nairobi, waar SIDNEY AND FRIENDS het belang van vereniging voor Keniaanse transjongeren belicht, naar Rio de Janeiro, om stil te staan bij de politieke strijdvaardigheid van de activist die haar naam geeft aan INDIANARA. En TRANSGEEK houdt halt waar de paden van de geekcultuur en genderidentiteit elkaar kruisen.

Samen met Xavier Dolans MATTHIAS ET MAXIME (releasedatum nog onbekend) opent LOLA VERS LA MER het festival. De tweede fictiefilm van Brusselaar Laurent Micheli (Even Lovers Get the Blues) is een roadmovie: Lola is achttien jaar en reist naar Oostende voor een geslachtsoperatie. De film komt in december uit in de zalen en zal, na het succes van Girl, in de Belgische pers moeilijk ontsnappen aan een vergelijking. LOLA VERS LA MER zelf zien vooraleer de filmmaker omgedoopt wordt tot Waalse Lukas Dhont, is de beste remedie tegen de binaire valkuil.

Pink Screens zou zichzelf niet zijn zonder een pornofilm of twee. Deze keer nodigt het festival het Belgische collectief Les Pépé.e.s uit, dat met Porn Project in 2019 een aantal pittige kortfilms serveerde. Wie genoeg heeft van de lusteloze verveling van Pornhub, krijgt op 15 november in aanwezigheid van de filmmakers een hele avond gewijd aan porn with a difference.

Met een eclectisch programma tjokvol genodigden, een overvloed aan kortfilms en een expo belooft het opnieuw een goedgevulde tiendaagse te zijn. Zaterdagavond 8 november brengen de artiesten van Le Circo de la Drag hun show, een hybride tussen Braziliaans theater en dragperformance, naar de Beursschouwburg. Vaste afspraken zoals de Gueulantes, waar je tijdens verhitte discussies ongezouten je mening kan spuien, en de Pink Night in La Bodega, waar je je nieuwe m'as-tu-vu-danspasjes uittest, zijn uiteraard niet missen. Neem vooral ook even de tijd om tussen de vertoningen door de kelder van de Nova op te zoeken. Daar vindt namelijk, tussen pot en piet, het echte festival plaats.

Pink Screens gaat door in Cinéma Galeries, Cinéma Aventure en Cinéma Nova in Brussel. Meer informatie vind je op de website van Pink Screens.

Beeld: The Miseducation of Cameron Post

Geschreven door INGE COOLSAET