Portugal boven op Filmfestival in Gent

Het experimentele TABU (foto) van de Portugese filmmaker Miguel Gomes is door een internationale jury (Regisseur Bavo Defurne, misdaadauteur Bavo Dhooge, filmcriticus Joan Dupont en de cineaste Xiaolu Guo) verkozen tot de beste competitiefilm op het 39ste Filmfestival van Gent.

De Portugese cinema viel duidelijk in de smaak. Ook de prijs voor de Beste Europese kortfilm was voor een Portugese film.
In het eerste deel van TABU, ook al in de prijzen op de voorbije editie van het Filmfestival van Berlijn, vertelt Gomes het verhaal van Pilar, een vrouw die haar gokverslaafde en dementerende buurvrouw Aurora probeert te helpen. Zij is er van overtuigd dat haar dienstmeid Santa haar behekst heeft. Op haar sterfbed vraagt Aurore om haar ‘long lost love’ op te zoeken. En deel twee wordt de kijker, vijftig jaar terug, de liefdegeschiedenis van Aurore en Gian Luca Ventura geserveerd.
“Een zeer originele benadering van een mysterieus liefdesverhaal en creatieve beschouwing over de koloniale geschiedenis”. Zo motiveerde de jury haar keuze bij het toekennen van 43.000 euro distributiepremie én mediasteun.
Gomes kon zelf niet aanwezig zijn maar hij stuurde alvast een boodschap. In een kort filmpje zie je hoe de regisseur en voetballiefhebber tijdens een match van de Portugese nationale ploeg een pub uit wandelt en het publiek in close-up toespreekt. Vervolgens steekt hij nonchalant een sigaret aan, bedankt koel de vierkoppige jury en verzekert hen dat hij gelukkig is met zijn prijs.

Een van de revelaties van het filmfestival, KID van ‘onze’ Fien Troch (Een ander zijn geluk, Unspoken), kreeg een speciale vermelding. Troch toont in een strakke, afgemeten en intense filmtaal de groeipijnen van Kid, een zevenjarige jongen en zijn broer die na de moord op hun alleenstaande moeder, die op hun varkensboerderij op de boerenbuiten maar moeizaam de eindjes aan elkaar kan knopen.
De Joseph Delerue Award voor Beste Muziek gaat naar de soundtrack van APRèS MAI van Olivier Assayas over het woelige Parijs van de jaren ’70, in de nadagen van mei 1968. En dat op de tonen van Nick Drake, Booker T, Syd Barrett, The Incredible String Band, Soft Machine en Kevin Ayers. Op het Filmfestival van Venetië werd APRES MAI gelauwerd als beste scenario.

Ook de prijzen voor twee kortfilmcompetities zijn bekend. AS ONDAS van Miguel Fonseca, over de relatie tussen twee zussen, is de beste Europese kortfilm.
De National Lotery Award For Best Belgian Student Short ten slotte ging naar DE NAAM VAN DE VADER waarin Sint-Lucas-student Timothy Josha Wennekes sfeervol het opgroeien evoceert en de twijfels die toeslaan in de gesloten gemeenschap van Jehova’s Getuigen.

Geschreven door JUSTINE DE GRAEVE
 
onomatopee