Razor Reel: fantastische fantastische films

Al voor de twaalfde keer viert Razor Reel Flanders Film Festival (RFFF) de genrefilm. Van 24 tot 29 oktober vertoont het festival in het Sint Lodewijkscollege in Brugge een prikkelende selectie nationale en internationale fantasy, horror, thrillers, komedies, actie- en animatiefilms.

Een gevarieerd programma is duidelijk de ambitie van het RFFF. Naast fantastische films staan ook lezingen, workshops en gesprekken met internationale filmgasten op de planning. Met VIVARIUM van de Ierse Lorcan Finnegan gaat het festival donderdagavond van start. Gemma en Tom belanden in de zoektocht naar een nieuw huis in een labyrintachtige, lege stad met identieke huizen. Ontsnappen lijkt onmogelijk en dan zeker wanneer er plots een pasgeboren baby in een doos aan de voordeur staat. Met deze sciencefictionthriller creëert Finnegan een satire op hedendaagse moderne waarden, een alternatief voor het huisje-tuintje-boompje-ideaal.

Met WALL-E en J’AI PERDU MON CORPS krijgen ook animatiefilms een plaats op het festival. In de kinderfilm WALL-E (Andrew Stanton) is de hele mensheid verhuisd naar een ruimteschip, waar ze lui op segways rondrijden. Het is de taak van robotjes als de sympathieke Wall-E om de door vervuiling onleefbare aarde te poetsen. Wanneer hij verliefd wordt op Eve, beseft hij dat er meer in het leven is dan afval alleen. In J’AI PERDU MON CORPS (Jérémy Clapin), winnaar van de Grote Prijs in de Semaine de la critique in Cannes, gaat een afgesneden hand op zoek naar zijn lichaam, het lichaam van de jonge pizzabezorger Naouffel. Die zoekt op zijn beurt een nieuw doel in het leven. Van de ambitie die hij als kind met de paplepel binnenkreeg, schiet niet veel meer over na het overlijden van zijn ouders.

Op vrijdagavond gaat alle aandacht naar vrouwen in sciencefictionklassiekers, zoals de rijke Nancy Archer die na een bizarre ontmoeting met een ruimtewezen uitgroeit tot een reus van vijftig foot lang. ATTACK OF THE 50 FOOT WOMAN (Nathan Juran) begon als een goedkope B-film, maar groeide uit tot een cultfenomeen dat meesurfte op de populariteit van de femme fatale. Nancy is bloedmooi en blond, maar tegelijkertijd gevaarlijk en mysterieus. Dat de film nog steeds populair is, bewijzen de talloze allusies in onder andere The Simpsons, Monsters vs. Aliens en videoclips van Maroon 5 en Lana Del Rey.

Zoals steeds organiseert Razor Reel twee competities: de Méliès d’Argent voor de Beste Fantastische Kortfilm en de Young Blood-award voor de Beste Fantastische Debuutfilm. De winnaar van die eerste prijs stroomt door naar de internationale Méliès d’Or, georganiseerd door de overkoepelende vereniging European Federation of Fantastic Film Festivals. Onder de kanshebbers zijn twee kortfilms van eigen bodem. In THIS NO LAND van Alexander Decommere trekt een oude cowboy samen met een voor hem onbekend meisje de woestijn door onderweg naar Disneyland. Resultaat is naar eigen zeggen “Belgisch surrealisme meets spaghettiwestern”. In SWITCH van Marion Renard ontdekt een meisje tijdens haar eerste seksuele ervaring dat ze een speciale gave heeft: ze kan fysiek van geslacht verwisselen. Fantastisch, toch?

Tickets en meer informatie vind je via de website Razor Reel.

Beeld: Vivarium

Geschreven door HANNE SCHELSTRAETE