Regieprijs voor Belgische film De Patrick op Karlovy Vary

Belgisch regisseur Tim Mielants is al jaren gegeerd in de UK en US als regisseur bij grote televisieproducties. Zijn eerste langspeelfilm, DE PATRICK, ontving na zijn wereldpremière in Karlovy Vary de prijs voor de Beste Regie.

Hoe vaak lezen we niet dat een sterke eerste film het werk is van ‘opkomend talent? Niet zo voor Tim Mielants, hij is 'er' al een hele tijd. Door zijn vlijt, zijn lef en zonder twijfel zijn vakmanschap, kwam hij eerst terecht bij grote Vlaamse producties, waaronder Code 37 en Cordon. Sinds 2016 nam hij plaats in de regiestoel van internationale televisieproducties met wereldsterren. Denk Legion van Noah Hawley en Steven Knights Peaky Blinders. Twintig jaar geleden werd televisiewerk met een scheef oog bekeken. Vandaag zijn de meest beroemde regisseurs die niet aan een serie meewerkten op twee handen te tellen. Het aanbod om in de regiestoel te zitten voor het derde en laatste seizoen van Fargo, eveneens van Noah Hawley, sloeg Mielants doodleuk af. Niet uitdagend genoeg.

Wel een uitdaging die hij met beide handen greep was de verfilming van zijn herinneringen aan zomer 1985, toen zijn ouders hem meenamen naar een nudistenkamp in de Pyreneeën. De uitbaatster was blind, net als Patricks moeder in de tragikomedie DE PATRICK. De anekdote dat ze niet wist dat haar bezoekers naakt rondliepen, nemen we met een korrel zout, maar is te leuk om onvermeld te laten. De figuren die Mielants als kind leerde kennen, brengt hij in zijn eerste lange film opnieuw naar voor. Hun opmerkelijke gedrag heeft samen met hun script een komisch effect, wat frappant is aangezien Mielants de acteurs vroeg om te zich in te beelden dat ze speelden in een Holocaustfilm. Mielants geeft aan dat zijn kinderlijke blik op deze figuren heeft vastgehouden en dat die aanpak hen iets karikaturaals geeft.  We zien de seksueel gefrustreerde huisvrouw, haar machtsgeile echtgenoot met dictatoriale trekken, de bemoeizieke buurvrouw, de narcistische muzikant/vrouwenzot en ga zo nog maar even door.

Patrick zelf (sterk neergezet door Kevin Janssens, gecast against type) is te midden van de campingbezoekers een baken van rust. Zonder toekomstplannen en opgegroeid op de camping, vindt hij alles wel oké zoals het is. Hij wandelt wat, zwemt wat en werkt tussendoor aan houten meubels, die hij louter voor zichzelf en vrienden maakt, nooit om te verkopen. Het gebrek aan ambitie dat anderen hem verwijten, is precies wat Patrick voor Mielants zo bewonderenswaardig maakt. Zo bewonderenswaardig dat hij er een film over moest maken. Ook de inspiratie voor het hoofdpersonage komt trouwens uit Mielants’ jeugd: hij ontmoette op school een conciërge die uitblonk in eenvoud. Gevraagd naar de Patrick in zichzelf, zegt de regisseur dat hij nog een lange weg heeft af te leggen om te worden als zijn personage: iemand die gelukkig is zoals hij is. Patricks geluk komt echter op het spel te staan wanneer hij de orde van zijn werkplaats verstoord ziet: een van de hamers uit zijn verzameling is vermist. Een dag later sterft zijn vader, een zieke, hijgende Josse De Pauw, die bijzonder krachtig neerzet hoe een dood zijn weg kan vinden in het leven. Zijn personage is de belichaming van een naderend einde. Wanneer dat einde gekomen is, gaan Patricks rouwproces en de zoektocht naar zijn hamer door elkaar lopen.

DoP Frank van den Eeden (midden) en Tim Mielants (rechts) op de set van DE PATRICK

Gezien de sterke acteursregie en enkele buitengewone scènes, is de prijs in Karlovy Vary zonder meer verdiend. Elf andere films zaten in competitie. De grote prijs voor Beste Film ging naar The Father van de Bulgaarse cineasten Kristina Grozeva en Petar Valchanov.

Mielants heeft de filmsmaak te pakken. Voor zijn volgende project neemt hij de regie in handen van een script van Bouli Lanners, zowat de grootste ster van Franstalig België. Lanners zet in DE PATRICK op komische wijze de rol neer van een plaatselijk agent.

DE PATRICK komt naar de Belgische zalen op 28 augustus. De recensie vind je terug in het zomernummer. Een interview met Tim Mielants wordt gepubliceerd in Filmmagie september.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS
 
onomatopee