Rock-’n-roll op VoD

Niet alleen filmliefhebbers voelen leegte nu de bioscoopzalen gesloten blijven, ook melomanen krijgen dezer dagen hun honger naar livemuziek niet gestild. Om het leed van de bioscoop- én concertloze weken te verzachten legden we ons oor te luisteren bij muziekdocumentaires.

We beginnen bij de bakermat van de rock-’n-roll: de blues van Robert Johnson. Op Netflix vertelt regisseur Brian Oakes in zijn documentaire DEVIL AT THE CROSSROADS de mythe rond de blueslegende. Die beweert dat Johnson zijn ziel aan de duivel verkocht om hem in ruil tot de beste gitarist ter wereld te transformeren. Met de typische detectivestijl waarvan veel Netflix Originals gebruik maken, trekt Oakes naar de geboortestreek van Johnson (Hazlehurst Mississippi) om er zijn leven te schetsen en er een link met Lucifer te vinden. De film toont een uniek figuur die niet alleen de funderingen voor de rockmuziek goot, maar ook als eerste een lidmaatschap bij de beruchte ‘27 club’ aanschafte.

Dylan en Winehouse

Onder meer Bob Dylan verklaarde veel van zijn gitaarstijl en zelfs lyrics gebaseerd te hebben op het werk van bluesgod Johnson. In ROLLING THUNDER REVUE zien we Dylan in 1975 samen met een aantal van de grootste rocknamen (Joni Mitchell, Ringo Starr, Roger McGuinn enzovoort) door Canada en de Verenigde Staten toeren. Dylan wou terugkeren naar de kleinere zaaltjes om dichter bij zijn publiek te staan. Daarom schuimde hij een jaar lang de culturele centra van Noord-Amerika af en liet de rocklegende een groot deel van zijn avontuur vastleggen op camera. Martin Scorsese regisseerde de archiefbeelden tot een prachtige Netflix Original. De cineast die zijn voorliefde voor muziek al kon botvieren in onder andere concertfilm The Last Waltz (1978) en Dylandocu No Direction Home (2005) neemt je opnieuw mee naar de jaren 70, toen tijdens een van de intiemste tours van Dylan de heersende chaos werd overstegen door de passie voor muziek van de troubadour.

Niet terug te vinden op Netflix, maar wel lid van dezelfde club als Robert Johnson is Amy Winehouse. In AMY vertelt regisseur Asif Kapadia, met dezelfde aangrijpende stijl als in zijn Senna en Diego Maradona, het levensverhaal van de uitzonderlijk begaafde jazz-zangeres. Kapadia focust op haar korte glorieperiode en pijnlijke neergang, waarbij de voyeuristische Britse tabloidpers de zangeres-aan-lager-wal bijna voortdurend op de hielen trapte. Hartverscheurende archiefbeelden gecombineerd met de slimme montage van Kapadia zorgen voor een sober, sensatieloos en eerlijk portret. De Oscarwinnende documentaire AMY is te bekijken op cinemember.nl en universcine.be.

The Beatles, Oasis en Crosby

Ook de Emmy en Grammy Award winnende THE BEATLES: EIGHT DAYS A WEEK van Ron Howard (Apollo 13) valt te bewonderen op cinemember.nl. Howard compileert interviews, muziek en verhalen van The Beatles tijdens hun 250 concerten tussen 1963 en 1966. In de loop der jaren zijn er veel reportages en documentaires over de Britse popgroep gemaakt. Toch weet THE BEATLES: EIGHT DAYS A WEEK zich te onderscheiden omdat het niet alleen vol nieuw beeldmateriaal van concerten zit, maar ook nooit eerder vertoonde interviews aan het licht brengt. De documentaire groeit samen met de groep naar een hoogtepunt en toont de blijvende impact die Lennon, McCartney, Harrison en Starr hadden op de jaren 60, muziek en popcultuur.

Cinemember biedt ook een inkijk in de razendsnelle klim naar de top van Beatlesepigonen Noel en Liam Gallagher. Hun band Oasis domineerde de rockwereld in de jaren 90 en verkocht wereldwijd miljoenen albums. De biografische documentaire SUPERSONIC start bij de vorming van de band in Manchester en leid je door de ups en downs met pakkende en grappige anekdotes. SUPERSONIC eindigt op het hoogtepunt waar Oasis een sensationeel concert ontketent waarvoor 2,5 miljoen mensen tickets probeerden te bemachtigen en ‘slechts’ 250.000 fans uitverkoren waren. De verschillende karakters en ontwapenende arrogantie leveren de nodige elektriciteit tussen de gebroeders Gallagher, waardoor ze geniale albums maakten maar die ook aan de basis lag van de splitsing van hun band in 2009. De archiefbeelden en interviews verklaren de nog steeds heersende disharmonie tussen de broers en zorgen voor scherpe humor en krachtige dynamiek.

Muziekliefhebbers met een Yelo Play More-abonnement blijven wat op hun honger zitten. Buiten de David Crosbybiografie REMEMBER MY NAME van A.J. Eaton biedt het platform van Telenet geen muziekdocumentaires aan. Die film van Eaton valt evenwel aan te raden. De regisseur gidst je door de backstage van Crosby’s turbulente leven door een gesprek met de rocklegende te combineren met archiefbeelden. Hoewel de meeste documentaires waarin het hoofdpersonage betrokken is in de productie spaarzaam omgaan met kritiek, deinst Crosby in REMEMBER MY NAME niet terug om zijn fouten toe te geven. Dat levert een eerlijk en intiem portret op.

Beeld: Rolling Thunder Revue

Geschreven door PIETER DESAEVER