Roma wint Gouden Leeuw - Palmares Venezia 75

Een jury onder leiding van Guillermo del Toro heeft diens Mexicaanse landgenoot Alfonso Cuarón de hoofdprijs gegeven voor ROMA, een poëtische ode aan de vrouwen uit zijn jeugdjaren.

De ontvangst van ROMA was meteen heel lovend (zie onze bespreking hier) en zodra ook Carlos Reygadas' NUESTRO TIEMPO werd vertoond, ging de vraag rond of de Mexicaanse Gouden Leeuwwinnaar Del Toro en zijn collega-juryleden er graten in zouden zien om de Gouden Leeuw voor het tweede jaar op rij naar een Mexicaan te laten gaan. En dan nog op voorspraak van een landgenoot. Als dergelijke overwegingen al meespeelden, hadden ze geen invloed op het uiteindelijke palmares. Mexico wint dus opnieuw, niet met Reygadas' relatiedrama over mannelijke manipulatie, maar met een biografische bespiegeling van Cuarón over de vrouwen die zijn jeugd mee vormden.

De overwinning van Netflixproductie ROMA wijst nog maar eens op de vrijheid waarmee het oudste festival ter wereld omgaat met relatief nieuwe spelers zoals Netflix en Amazon. Ondertussen raakte bekend dat Netflix afziet van zijn eerdere weigering om hun producties in de bioscoop te vertonen. Films als ROMA en competitiegenoot JULY 22, Paul Greengrass' reconstructie van de moordpartij door Anders Breivik en de daaropvolgende rechtszaak, zullen niet alleen te zien zijn via het streamingplatform, maar tegelijk ook in bioscopen wereldwijd. Een 'toegift' in de hoop op Oscarsucces, zeker, al hebben bioscoopvertoningen buiten de VS geen rechtstreekse impact op de Academy en lijkt Netflix dus wel degelijk een brede koerswijziging in te zetten. In België is JULY 22 te zien vanaf 10 oktober en ROMA vanaf 12 december, zowel via Netflix als bij de Brusselse bioscoop Palace.

Een andere controverse weet het festival van Venetië met minder overtuiging van zich af te schudden. Vorig jaar was Vivian Qu's Angels Wear White de enige film van een vrouwelijke regisseur in competitie en ondanks protest herhaalde hetzelfde zich deze editie. Festivalhoofd Alberto Barbera heeft erop gewezen dat hij kwaliteit, en niet gender, boven alles stelt. Al wint Jennifer Kent, die enkele jaren geleden debuteerde met de psychologische horrorfilm The Babadook (2014), met haar wraakthriller THE NIGHTINGALE wel de Speciale Juryprijs. Voor zijn rol als de gids voor een jonge Ierse vrouw die haar verkrachting en de moord op haar echtgenoot en baby gaat wreken, ontving Baykali Ganambarr de Marcello Mastroianni Award voor beste acteerdebuut. Toen aan het einde van de persvisie een Italiaanse journalist de belediging "Schaam je, hoer!" de zaal in slingerde, bleef reactie niet lang uit. De (filmjournalistieke) Twitter-o-sfeer sprak schande en vroeg het festival om de desbetreffende man zijn accreditatie te ontnemen. Een halfslachtige verontschulding van de journalist volgde, maar kon niet verhinderen dat zijn accreditatie werd ingetrokken. De belediging was een kwalijke oprisping van iemand die - zo zag schrijver dezes met eigen ogen - samen met twee kompanen een hele film lang ofwel verveeld onderuitzakte en wegdommelde ofwel op zijn smartphone tokkelde. Alfonso Cuarón mag dan met enige ontzetting hebben vastgesteld dat ook festivalvertoningen ontsierd worden door opflikkerende schermpjes, het is wel degelijk een jammerlijke realiteit.

Net als THE NIGHTINGALE gaat het historische drama THE FAVOURITE van Yorgos Lanthimos met twee prijzen lopen: de Grote Juryprijs en een erkenning als Beste Actrice voor Olivia Colman. De prijs voor Beste Acteur gaat niet onverwacht naar Willem Dafoe voor zijn vertolking van Vincent van Gogh in AT ETERNITY'S GATE. Wel een verrassing is de lof die het scenario van THE BALLAD OF BUSTER SCRUGGS krijgt toegezwaaid. De gebroeders Coen bundelden een collectie westernverhalen, aanvankelijk bestemd als serie voor Netflix, in een anthologiefilm waarin hun kenmerkende humor al snel verwatert in een vingeroefening. Als western moest THE BALLAD OF BUSTER SCRUGGS de duimen leggen voor Jacques Audiards eerste Engelstalige film THE SISTERS BROTHERS, met Joaquin Phoenix en John C. Reilly als twee broers en bounty hunters die verstrikt raken in geweld en goudzucht.

In het palmares vond Del Toro's jury geen plaatsje voor SUNSET van László Nemes, die wel op goedkeuring kon rekenen van de internationale filmjournalistenjury van FIPRESCI.

Palmares

Hoofdcompetitie

Gouden Leeuw: ROMA van Alfonso Cuarón
Grote Juryprijs: THE FAVOURITE van Yorgos Lanthimos
Beste Regie: Jacques Audiard voor THE SISTERS BROTHERS
Beste Actrice: Olivia Colman in THE FAVOURITE
Beste Acteur: Willem Dafoe in AT ETERNITY'S GATE
Beste Scenario: Joel & Ethan Coen voor THE BALLAD OF BUSTER SCRUGGS
Speciale Juryprijs: THE NIGHTINGALE van Jennifer Kent
Marcello Mastroianni Award: Baykali Ganambarr voor THE NIGHTINGALE

Orizzonti

Beste Film: KRABEN RAHU van Phuttiphong Aroonpheng
Beste Regie: Emir Baigazin voor OZEN
Speciale Juryprijs: ANONS van Mahmut Fazil Coskun
Beste Actrice: Natalya Kudryashova in THE MAN WHO SURPRISED EVERYONE
Beste Acteur: Kais Nashif in TEL AVIV ON FIRE
Beste Scenario: JINPA van Pema Tseden

Overig

Luigi De Laurentiis Award voor Beste Debuut: THE DAY I LOST MY SHADOW van Soudade Kaadan
FIPRESCI-prijs (Competitie): SUNSET van László Nemes
FIPRESCI-prijs (Orizzonti en andere secties): STILL RECORDING van Saeed Al Batal & Ghiath Ayoub
SIGNIS-prijs: ROMA van Alfonso Cuarón

Geschreven door BJORN GABRIELS
 
onomatopee