Russell-retrospectieve op Offscreen

Een filmretrospectieve van Ken Russell, de Britse horrorcinema, Martine Beswick (One Million Years BC), pornopaus Radley Metzger en Gisaburgo Sugii. Het filmfestival Offscreen staat synoniem voor alles wat op het vlak van film extravagant & cult is. En het festival gaat zelfs nog verder dan dat.

Tijdens de Offscreenings krijgt het publiek op de eerste plaats films te zien die nog nooit eerder in België werden vertoond. We hebben het dan bijvoorbeeld over de Belgische openingsfilm, het vormexperimentele L’étrange couleur des larmes de ton corps, in een regie van het duo Bruno Forzani & Hélène Cattet, sterk geboetseerd naar de Italiaanse genrecinema. Ook zijn er de ongeziene Japanse films zoals Why Don’t You Play in Hell en R100 en ook het retrofuturistische Computer Chess en A Field in England. Als slotfilm én avant-première fungeert Blue Ruin van Jeremey Saulnier die de prijs van de Fédération Internationale de la Presse Cinématographique won op het Festival van Cannes vorig jaar en zal binnenkort in de gewone bioscoop te zien zijn.

Het prominente thema van het festival is de Britse cult- en horrorcinema onder de rubriek “Mind the gap” met onder meer Village of the Damned, Psychomania en Horror Hospital. Te gast zijn: Martine Beswick en Robin Hardy, die elk persoonlijk hun films komen voorstellen. Hardy zal trouwens de final cut van The Wicker Man, Stonehenge van de Britse fantastiek laten zien.

Ken Russell
Iconoclast Ken Russell (1927-2011) heeft het landschap van de Britse cinema helpen tekenen met zijn gedurfde en stijlvolle films. Behalve zogenaamde biopics zoals Mahler en Gothic maakte Russell opmerkelijke langspeelfilms in tal van genres. Films die niet zelden controversieel en stoutmoedig waren, vormelijk maar ook inhoudelijk, zeker rond de thema’s seks, drugs en rock-’n-roll. Zijn verboden film The Devils (foto, nooit vertoond in de VS), over spiritualiteit en mystiek, zal in zijn originele X-rated versie te zien zijn. De flamboyante rockopera Tommy , naar de gelijknamige conceptelpee van The Who, injecteerde jaren later de muziekvideoclip met waanzinnige, onvergetelijke beelden. Russel was beroemd, zeg maar berucht om zijn eigenzinnige stijl. Tijdens Offscreen is er een tweedaagse conferentie over het hele oeuvre van “de omstreden beeldenstormer”. Christophe Van Eecke (Universiteit Maastricht), Karel Vanhaesebrouck en Muriel Andrin (beiden Vrije Universiteit Brussel) bespreken de stijlkenmerken in zijn werk die de Britse cineast op de wereldkaart hebben gezet.

Gisaburo Sugii
Deze 73-jarige filmmaker is een veteraan en een legende (samen met Miyazaki) binnen de Japanse animatiefilm. Op 18-jarige leeftijd werkte hij mee aan de eerste Aziatische animatiefilm in kleur: The Tales of the White Serpent (1958). Daarna werkte hij ook mee aan klassieke tv-series zoals Astro Boy en Lupin III om daarna hoofdanimator te worden van een nieuwe stroming van animatiefilms voor volwassenen, waaronder de bekendste en belangrijkste, Belladonna of Sadness, een relaas over duivels en hekserij. En in 1985 maakte hij Night on the Galactic Railroad, een Japans meesterwerk over twee vrienden die reizen door het Melkwegstelsel.

Het Festival wordt dit jaar afgerond met een programma van muziekbegeleide stomme films (waaronder de eerste Europese Westerns), een Matinee waarbij de Cinematek wordt omgetoverd tot een karakteristieke wijkbioscoop van de jaren 60 en een speciaal thema Ceci n’est pas… België: een hele avond lang recent en bijzonder Belgisch werk met een hoek af.

Offscreen, de jaarlijkse afspraak voor liefhebbers van cultfilms en buitengewone cinema, van 5 tot 23 maart in Cinema Nova, Cinematek, Bozar en Cinema Rits, Brussel.

Meer info: http://www.offscreen.be/nl

Geschreven door TOMAS VAN DE VOORDE