Secret Cinema by Kinepolis: The Nun

In de aanhoudende strijd tegen dalende bezoekersaantallen verkent Kinepolis letterlijk onbekend terrein met een filmvoorstelling in thema op een geheime en unieke locatie. De Belgische bioscoopketen speelde voor die live cinemabeleving leentjebuur bij een grootschaliger concept uit Londen en doopte het om tot Secret Cinema by Kinepolis. De eerste editie loopt van 7 tot en met 10 september in het Monasterium PoortAckere, een voormalig klooster in het historische centrum van Gent. Vier avonden lang kunnen horrorfans en nieuwsgierigen er naar THE NUN.

THE NUN brengt ons van het Gentse monasterium naar het Cârțaklooster in het zuiden van Roemenië anno 1952. Een priester en een novice krijgen van het Vaticaan de opdracht de mysterieuze zelfmoord van een slotzuster te onderzoeken. “Deze keer zijn wij niet degenen met het geheim”, laat een bisschop op grimmige toon weten. Achter de zwijgplicht van de zusters schuilt de terugkeer van een bovennatuurlijk en eeuwenoud kwaad in de gedaante van de non uit de titel, de demonische entiteit Valak.

Het bioscooppubliek maakte twee jaar geleden al kennis met Valak in The Conjuring 2, dat zich zo’n kwarteeuw na het verhaal van THE NUN afspeelt. De demon kwelde toen het koppel Ed en Lorraine Warren, twee echt bestaande paranormale experts of in de volksmond: spokenjagers. Net zoals het origineel uit 2013 was het vervolg gebaseerd op hun leven en werk. Het onverwachte succes van The Conjuring verwekte een reeks spin-offs in een gedeeld filmisch universum, ondertussen een bekende marketingstrategie. Na de sequel, een prequel (Annabelle) en een pre-prequel (Annabelle: Creation) is het nu dus de beurt aan THE NUN ... een nieuwe prequel.

Geesten (be)zweren bij schrikeffecten

Met pas zijn tweede film moet regisseur Corin Hardy zich meten aan het Conjuring-tweeluik van de meer ervaren James Wan. Zijn langspeeldebuut The Hallow (2015) werd dan wel geplaagd door ouderwetse rolpatronen, het vermengde op aardige wijze body- met biohorror en Ierse sprookjes met spookverhalen. Voldoende om de aandacht te trekken. Helaas vallen Hardy en Annabelle-scenarist Gary Dauberman in THE NUN al snel terug op een aaneenschakeling van jump scares en clichématige mechanismen. Een optelsom van schrikeffecten maakt nog geen angstaanjagend geheel. In tegenstelling tot de zorgvuldig gedoseerde ‘minder is meer’-spanning en geduldige vertelstijl van Wan en zijn scenaristen. Lichtpuntje is de atmosferische muziek van Abel ‘A Single Man’ Korzeniowski.

Waar The Conjuring de betere huivercinema van de jaren 70 evoceerde, grijpt THE NUN met zijn Transsylvaanse decors en sets in het beste geval terug naar de gotische horror van de Hammerproducties uit de jaren 60. Maar authenticiteit en liefde voor het genre ebben weg onder herhaling en routine, zoals bij het personage van de Franse boer die gewapend met een shotgun moet instaan voor de komische noot en oneliners. De novice (Taissa Farmiga) heeft visoenen net zoals Lorraine Warren, in The Conjuring gespeeld door Vera Farmiga, de oudere zus van de huidige actrice. Hoewel het moeilijk te geloven is dat die casting louter op toeval berust, draagt het weinig bij tot haar personage. De non in wording en de stoïcijnse priester missen het ontwapende karakter en de dynamiek van de Warrens, het hart van de filmreeks.

Spookhuis boven bioscoop

Zorgt de Secret Cinema-formule dan voor een betere kijkervaring? Wel als je een pretpark of in dit geval een spookhuis verkiest boven de bioscoop. En daar is vast een publiek voor te vinden. Spektakelgerichte cinema zoals THE NUN is alleszins dankbaar materiaal, benieuwd wat Kinepolis doet met andere genres. Alle acteurs, attributen en interactie ten spijt wordt de show gestolen door het neogotische gebouw. De in duisternis gehulde architectuur en het gekraak van het houten interieur hebben hun effect tijdens de vertoning. Gruwelen deden wij vooral van het aantal influencers dat de perspreview bijwoonde en de hoeveelheid popcorn die rond de kerkstoeltjes belandde. De ironie wil dat deze tijdelijke tempel van mainstreamentertainment vorig jaar nog de deuren opende voor de Nacht van de Experimentele Film, de Gentse hoogmis van avant-gardecinema.

Het beste argument om volk naar de zalen te lokken blijft nog altijd de kwaliteit van de film. Om ons te bekeren tot Secret Cinema zal Kinepolis met straffers uit de hoek moeten komen dan THE NUN. Echt ondergedompeld worden in film vraagt immers meer dan het vervagen van de grens tussen fictie en realiteit. “Cinema, dat is magie”, benadrukt de bioscoopketen op de webpagina van het evenement. Wat dat betreft zijn we het alvast eens.

Secret Cinema by Kinepolis vindt plaats van 7 tot en met 10 september in het Monasterium PoortAckere, Gent. Meer info vind je hier.

Geschreven door TIM MAERSCHAND