Sfeerreportage vanop de filmset van Oorlogsgeheimen

.
“De geest van het boek komt terug in de film”, zo vertrouwt filmproducent Harro van Staverden de filmjournalisten uit België en Nederland toe, die op de officiële filmpersdag van OORLOGSGEHEIMEN in Mélin zijn komen aanschuiven. Schrijver van het boek, Jacques Vriens, is het er mee eens. “Ondanks de accentverschuivingen in de film kan ik mij verzoenen met de wijzigingen die zijn gemaakt”, klinkt het. “Het universele thema van vriendschap en het overleven van jongeren in oorlogstijd staat nog altijd centraal”, aldus Vriens. OORLOGSGEHEIMEN is de nieuwste film van Dennis Bots. Bots, bekend van Studio-100 producties zoals ‘Het huis Anubis’ en ‘Plop en de pinguïn’, koos er voor om met hetzelfde team te werken als zijn vorige film ‘Achtste-groepers huilen niet’. Deze film werd een eerste succesvolle adaptatie naar de bekende jeugdroman van Vriens. Ook deze keer werd het boek door Karen van Holst Pellekaan samen met de schrijver vertaald in een aangrijpend filmscenario en wordt de film geproduceerd door Bijker Film en TV en Rinkel Film.

OORLOGSGEHEIMEN is het verhaal van Tuur en Lambert, twee beste vrienden die opgroeien tijdens de tweede wereldoorlog. In deze periode gaan de ouders van Tuur in het verzet, terwijl de ouders van Lambert Duitsgezind zijn. Daardoor komt hun vriendschap zwaar onder druk te staan. Dan verhuist het geheimzinnige Maartje naar hun dorp. Beetje bij beetje ontdekken de tieners dat de Duitse bezetters in het dorp tot vreselijke dingen in staat zijn. Wanneer Maartje dan ook nog eens haar grote geheim alleen met Tuur deelt, is de vriendschap op sterven na dood. Tuur dreigt hierdoor niet alleen z’n vriendschap met Lambert, maar ook zijn hele gezin te verliezen. Ondanks het feit dat het verhaal zich afspeelt in tijden van oorlog, draait het toch om een universeel thema, vinden Vriens en Bots. “Iedereen weet hoe het voelt wanneer ouders iets niet vertellen om je te beschermen” verduidelijkt Bots. En dat is ook wat in OORLOGSGEHEIMEN gebeurt, kinderen worden door de volwassenen tegen hun zin buitengesloten. Gevangen in de spanning tussen collaboratie en verzet, vriendschap en verraad, evolueert de vriendschap van deze tieners.

OORLOGSGEHEIMEN wordt zowel in Nederland, Luxemburg als (vooral) in België opgenomen. In ons land is het piepkleine, pittoreske Waalse dorpje Mélin (op een boogscheut van Jodogne) decor voor de exterieure scènes. De locatie ademt de sfeer van een anoniem dorpje (tijdens de Tweede Wrereldoorlog) ergens in het Nederlands Zuid-Limburg, 8km van Maastricht en 78km van Venlo. Een charmante leegstaande boerderij in het centrum van het dorp is de thuis van Lambert. Het is pas de achtste van de eenendertig draaidagen en de zon schijnt. Ondanks de korte nachtrust, worden we vriendelijk en met de glimlach begroet. Op het binnenpleintje van de oude hoeve, dat het dorpsplein veronderstelt, worden we ontvangen door Harro van Staverden, producent van de film. Hij vertelt ons dat deze setting garant staat voor enkele spannende scènes. Zo zullen de dorpsbewoners er tijdens een luchtaanval van de Engelsen onderdak vinden in de schuilkelder van de familie Lambert.

Wanneer schrijver Vriens vroeger dan verwacht de set komt opgelopen, wordt het echt gezellig. “De film wordt een beetje ‘Hitchcockiaans”, glimlacht hij, “Ik heb namelijk een rolletje voor mezelf kunnen versieren”. Vriens neemt immers de rol van het schoolhoofd, meester Tulkens op zich. “Het feit dat ik er mijn baard voor moet afscheren vind ik wel vervelend”, grapt hij, “hij staat er namelijk al zo lang”. Maar dat houdt hem niet tegen. Hij vindt het namelijk heel leuk om eens op een andere manier bij het verhaal te worden betrokken. Daarbij is hij ook over de samenwerking met de rest van het team positief: “Ik word op een heel natuurlijke manier ingelicht bij elke stap in het proces, dat vind ik fantastisch”. Zo werkte hij nauw samen met de scenarioschrijfster en werd hij geïnformeerd over de keuzes van de acteurs. Van deze cast kon hij dan ook alleen maar dromen; Maas Bronkhuyzen en Joes Brauers vertolken volgens hem de perfecte Tuur & Lambert.

Nadat we een hap hebben gegeten wonen we een opname bij. De scène speelt buitenshuis bij (val)avond. Terwijl de zon stilaan achter de horizon wegtrekt zijn we getuige van een mars van de Nationale Jeugdstorm – er wordt stevig, uit volle borst gezongen en de stoet wordt muzikaal begeleid - naar het gemeentehuis toe. Op een teken van filmregisseur Bots zien we hoe de zingende en musicerende stoet komt aangemarcheerd; diverse dorpsbewoners kijken op de stoep toe. Terwijl burgemeester Nijskens, de vader van Lambert, goedkeurend en trots het tafereel aanschouwt, koesteren ettelijke dorpsbewoners andere gevoelens. Enthousiast nodigt de tevreden burgemeester met zoveel woorden iedereen uit voor een toost op zijn erf. De scène wordt enkele keren ingeoefend, wat ons de kans geeft om enkele sfeerbeelden te maken. Propaganda-posters en goedkope slogans kleuren de (kartonnen) betonnen muren in de omgeving; de straat stat vol met figuranten in kleren en met kapsels van toen. We zijn danig onder de indruk van het oog voor detail van de stylisten, de kappers tot en met de afdeling costuum. Nadat de scène enkele keren vanuit verschillende camerastandpunten wordt opgenomen kondigt de luide “stop-met-draaien” van de regisseur uiteindelijk ook onze aftocht aan, intussen nieuwsgierig geworden naar de uiteindelijke film.

Volgend jaar oktober is OORLOGSGEHEIMEN, uitgebracht door Jekino, bij ons te zien in België in de bioscoop.

Geschreven door LIESAH JACOBS
 
onomatopee