Solidaire samenwerking op het 35ste Naamse filmfeest

Een festival dat zich richt op alle hoeken van de francofone wereld moet zich in coronatijden uiteraard aanpassen. Minder gasten en minder middelen, maar wel een diverse selectie films helpen het FIFF 35 kaarsjes uitblazen.

Het Festival International du Film Francophone geeft vrijdag het startschot met ouderschapskomedie UNE VIE DÉMENTE, de nieuwe film van Belgische filmmakers Ann Sirot en Raphaël Balboni. 's Anderendaags steekt het Naamse filmfeest van wal met het jaarlijkse Week-end du Court, waar Belgische en internationale kortfilms samen in competitie staan. De internationale blikvangers zijn hier het Egyptische I’M AFRAID TO FORGET YOUR FACE (Sameh Alaa), het Franse MAALBEEK (Ismaël Joffroy Chandoutis) en het Canadese CLEBS (Halima Ouardiri). Tussen de Belgen valt vooral NUIT DEBOUT van Nelson Makengo op. Na een rondreis op het internationale festivalcircuit was de kortfilm van deze Belgisch-Congolese autodidact, gemaakt tijdens een artistieke residentie in het kunstencentrum WIELS in Vorst, deze zomer al te zien op het Brusselse festival En Ville!.

Door de reisbeslommeringen die de lockdowns met zich meebrengen, heeft het FIFF zijn programma stevig moeten bijstellen. De Franstalige cinema in Namen moet het zonder Libanese, Ivoriaanse of Québecse genodigden doen, maar de programmatoren selecteerden niet met minder zorg hun programma. De cineasten zullen hun films dit jaar niet zelf kunnen inleiden, hun werk staat er wel. Bovendien wordt, net zoals in de kortfilmcompetitie, geen onderscheid gemaakt in genre of geografie. Documentaires en fictiefilms, Belgisch of internationaal, ze belandden allemaal verfrissend naast elkaar in de hoofdcompetitie. Het inventieve gevangenisdrama LA NUIT DES ROIS van de Frans-Ivoriaanse filmmaker Philippe Lacôte (Run, 2014) verheft zich na TIFF en Venetië hoog als een toren te midden van een evenwichtige selectie. Ook Giovanni Aloi (E.T.E.R.N.I.T., 2015) kan de verwachtingen inlossen met zijn intrigerende, derde film LA TROISIEME GUERRE.

Op vlak van documentaire moeten we de excellente programmatie van Docville nog verteren, maar FIFF doet daar een schep bovenop. Met CHINA DREAM (Hugo Brilmaker en Thomas Licata) en HEIDI IN CHINA (François Yang) geeft het festival respectievelijk een macro- en microdimensie aan de Aziatische grootmacht. CHANCE van het Brusselse kunstenaarsduo Effi & Amir en AILLEURS, PARTOUT (Vivianne Perelmuter en Isabelle Ingold) zoomen dan weer met erg toepasselijke filmtitels in op de beproevingen van migranten.

Vorm en inhoud van het festival moeten zich schikken naar een nieuwe financiële realiteit. Als gevolg van de pandemie verliest het FIFF meer dan 30 procent van zijn financiële bijdragen en partners. Het festival laat zich echter niet ontmoedigen. Integendeel, de tegenslag lijkt verschillende solidariteitsinitiatieven aan te wakkeren. Met de ludieke samenwerkingen van het nieuwe programmaonderdeel FIFF'off zet het festival zijn schouders onder de lokale cultuurhuizen en de Naamse horeca. Dat levert onder meer drijvende voorstellingen op, met een openluchtvertoning van Yann Arthus-Bertrands planetaire documentaire HOME op de Maas, en muzikale evenementen, met de live begeleiding van de webserie THE SMILE door de regisseur zelf, componist en CINEMATEK-pianist Stéphane Orlando. Andere solidaire samenwerkingen betrekken collega-festivals. Zo krijgt het Brusselse genrefestival BIFFF, in afwachting van zijn eigen uitgestelde editie volgend jaar, op 8 oktober carte blanche met de in meerdere opzichten goedkope horrorfilm YUMMY van de Antwerpse Nederlander Lars Damoiseaux. Vijfendertig kaarsen uitblazen, dat doe je best in goed gezelschap, en in Namen deel je in coronatijden je verjaardagscake met een paar bloederige zombies en een cartoonesk-rondborstige Maaike Neuville.

Beeld: Une vie démente

Geschreven door INGE COOLSAET