South by Southwest biedt online onderdak

De stad Austin zou op dit moment moeten bruisen van filmenthousiasme, maar ook voor het festival South by Southwest (SXSW) gooide corona roet in het eten. De organisatoren moesten voor de eerste keer in 34 jaar het festival annuleren. Ongeziene tegenslagen vragen voor creatieve oplossingen en dus plaatste SXSW een aantal geselecteerde korte films online.

South by Southwest staat bekend als een festival voor filmmakers van verschillende kalibers. Debuterende cineasten, onafhankelijke regisseurs, maar ook Hollywoodfilmers kunnen er ieder jaar midden maart in de hoofdstad van Texas laten zien wat ze in hun mars hebben. Negen dagen lang viert het festival talent van voor en achter de camera binnen uiteenlopende genres, van provocatieve drama’s over documentaires tot korte films. Aan diversiteit geen gebrek. Het festival loopt parallel met het SXSW Music en Comedy festival.

Een digitale thuis

Nadat het festival een week voor aanvang werd geannuleerd, kondigde programmadirecteur Janet Pierson aan dat ze zou zoeken naar een alternatieve weg om de films toch hun verdiende vertoning te geven. Voor het rijke aanbod korte films kon Pierson uiteindelijk terecht bij filmdistributeur Oscilloscope Labratories en marketingplatform Mailchimp. Samen creëerden ze een digitale thuis voor de korte films van SXSW, zodat filmliefhebbers van over heel de wereld vanuit hun kot in het aanbod kunnen neuzen. Dinsdag kondigde het festival nog online de winnaars aan. Wegens gebrek aan publiek geen publieksprijzen, maar de jury mocht wel van zich laten horen.

Het platform van Mailchimp biedt een selectie aan uit elke prijscategorie van het festival. Zo vertoont het binnen de categorie documentaire de winnaar van de Jury Documentary Shorts Award NO CRYING AT THE DINNER TABLE van Carol Nguynen. De Amerikaanse cineast interviewt haar Vietnamese familie over hun onderlinge relatie en mixt daartussen intieme beelden van alledaagse rituelen. Naar het einde zet ze haar gezin rond de tafel om samen naar de interviews te luisteren, waardoor er hevige emoties door de huiskamer vliegen. Een somber portret over liefde, rouw en traumatische ervaringen. Ook de winnaar van de Midnight Shorts Award REGRET van Santiago Menghini kan je bekijken. Binnen de categorie Midnight Shorts toont het festival tal van korte horrorfilms. In REGRET moet een zakenman vechten tegen zijn demonen na de dood van zijn vader. Met een hint naar een dubieuze vader-zoonrelatie bouwt de film op naar een bloederig einde dansend tussen paranormaliteit en psychose.

Lokaal talent en een luchtige afsluiter

SXSW staat jaarlijks open voor werk van jonge makers in de sectie Texas High School Shorts. De enige voorwaarde luidt dat de films niet langer dan vijf minuten mogen duren. Binnen deze selectie kan je onder meer kijken naar de Special Jury Recognition ULTIMATUM van Kailee Hashimoto, waarin we zonder context drie jonge vrouwen zien debatteren over hoe ze uit een kelder kunnen ontsnappen. Er lijkt hen een gruwelijk ultimatum voorgeschoteld te worden dat hen een uitweg kan bieden. Op 2,5 minuten krijgt de kijker een luguber verhaal met genoeg achtergrond om het einde te begrijpen. Ook afgestudeerde Texanen mochten natuurlijk hun kwaliteiten tentoonstellen. Binnen de sectie Texas Shorts staat de Special Jury Recognition COUP D’ÉTAT MATH online. De biografische animatiefilm van Sai Selvarajan vertelt vier verhalen over vechtlustige vrouwen. Selvarajan toont hoe angst en pijn zich meester maken over individuen die als een speelbal dienen van corrupte regimes en ideologische bewegingen. Met experimentele schilderingen giet de cineast de vier getuigenissen in een pakkend portret.

Geen prijs in de categorie Animated Shorts, maar wel een plek op het streamingplatform is weggelegd voor SOLIPSISM van Tuna Bora en Jonathan Djob Nkondo. De animatiefilm zoomt in op de identiteitscrisis van een jonge vrouw. Terwijl haar lichaam allerlei transformaties ondergaat, weigert ze zich te conformeren aan de valse normen om zich heen. De transformerende en boetserende stijl gecombineerd met grijpbare geluiden doet denken aan de winnaar van het Brusselse animatiefilmfestival Anima Purpleboy van Alexandre Siqueira (zie ons verslag hier). Al oogt SOLIPSISM net iets kleurrijker en futuristischer dan de film van Siqueira.

Om de reis door de wondere wereld van SXSW-kortfilms luchtig af te sluiten, kan je je laten verleiden door de humor van I’M HAPPY I PROMISE van Mimi Cave. In die experimentele film uit de categorie Narrative Shorts probeert Parker geluk te vinden in de meest absurde obsessies. Met als resultaat compensatiegedrag in een humoristisch jasje dat sneert naar de oppervlakkige beslommeringen van de westerse maatschappij.

Beeld: Coup d'état Math

Geschreven door PIETER DESAEVER