Spaanse filmweek in Gent en Kortrijk

De organisatie van de Spaanse filmweek cineMÁS ziet een heropleving van de Spaanstalige film. Vanaf morgen programmeren het Kortrijkse kunstencentrum BUDA en de Gentse cinema Sphinx daarom een brede selectie films uit Spanje en Latijns-Amerika.

Voor het tweede jaar op rij opent de winnaar van de Goya’s, de Spaanse Oscars, het filmfestival in beide zalen. Dit jaar is dat TARDE PARA LA IRA van Raúl Arévalo, een wervelende wraakwestern die vorige maand nog te zien was op het BIFFF. Een andere blikvanger is de gerestaureerde klassieke EL SUR van Victor Erice uit 1983, waarin een jong meisje pijnpunten ontdekt in het ideaalbeeld van haar vader.

Nog meer Spaanse cinema vind je terug bij RUMBOS, een ensemblefilm over een hete zomeravond in Barcelona. Die film zal cineMÁS in Sphinx afsluiten. Ook regisseur Manuela Burló Moreno zal hierbij aanwezig zijn. Voorts is er IRA van Jota Aronak, een veeleer onbekende misdaadthriller over een journalist die een deal sluit met een vader die wraak wil nemen op de moordenaar van zijn zoon.

Daarnaast zijn er ook heel wat films uit Latijns-Amerika te bewonderen. In het Mexicaanse DISTANCIAS CORTAS geeft filmmaker Alejandro Guzmán Alvarez de zelfingenomen wereld van vandaag een les mee in menselijkheid aan de hand van een obesitaslijder die vooral níét het onderwerp van spot is. Nog uit Mexico komt LA REGIÓN SALVAJE van Amat Escalante, een horrorachtig relatiedrama over de diepste verlangens van de mensheid dat de Zilveren Leeuw op het filmfestival van Venetië won.

Op datzelfde filmfestival won Oscar Martínez de prijs voor Beste Acteur in 2016 voor zijn rol in de Argentijnse film EL CIUDADANO ILUSTRE van Mariano Cohn en Gastón Duprat, een zwarte komedie waarin een Nobelprijswinnaar voor Literatuur terugkeert naar zijn geboortedorp en daar allerminst met open armen wordt ontvangen. Het Panamese KENKE van Enrique Pérez Him gaat over taboes rond cannabisgebruik.

Ook Chili is tweevoudig vertegenwoordigd. Er is POESÍA SIN FIN, een surrealistische autobiografische ode aan de jeugd van filmmaker Alejandro Jodorowsky, en ook RARA waarin filmmaker San Martín de homofobie in de Chileense maatschappij bekritiseerd. De film sluit het festival in BUDA af.

Tot slot programmeert cineMÁS één documentaire. Dit jaar is dat LA CHANA van Lucija Stojevic, over de comeback van een van de grootste flamencodanseressen aller tijden.

cineMÁS, van 3 mei tot en met 9 mei.  Meer info vind je op www.sphinx-cinema.be.

BEELD: TARDE PARA LA IRA

Geschreven door JOCHEN DE SMET