Spaanstalige cinema in de kijker tijdens CineMÁS

Twaalf bekroonde en/of opvallende films waarin een Spaanse tongval primeert, maken hun opwachting in cinema Sphinx (in Gent) en in Kunstencentrum Buda (Kortrijk) tijdens cineMÁS. Het festival van de Spaanstalige film dat dit jaar aan zijn zesde editie toe.

CineMÁS zal op beide locaties van start gaan met twee debuutfilms waarin een taxi centraal staat. In Kortrijk gebeurt met het Peruviaanse MAGALLANES van Salvador del Solar, waarin het gelijknamige hoofdpersonage, een ex-soldaat, in een taxi rondrijdt en een slachtoffer van zijn voormalige bevelhebber herkent, al wil de vrouw niks van zijn verontschuldigingen weten ... In Gent is gekozen voor de Argentijnse komische roadmovie CAMINO A LA PAZ van Francisco Varone. Sebastian geeft zich uit voor een taxichauffeur, tot hij op een dag de opdracht krijgt om de oude en zieke Jalil van Buenos Aires naar La Paz te brengen. De man vraagt de taxichauffeur herhaaldelijk om even halt te houden, tot grote ergernis van Sebastian. CAMINO A LA PAZ is een van de maar liefst vier geselecteerde films uit Argentinië. EL CLAN, LA TERCERA ORILLA en TRUMAN vullen het lijstje aan.

Voorts is de geschiedenis van de Spaanstalige landen een terugkerend thema bij de geselecteerde films, met verhalen over dictaturen en burgeroorlogen. Daarnaast zal de documentairemaker Pieter Van Eecke in hoogsteigen persoon zijn Belgische film SAMUEL IN THE CLOUDS komen voorstellen op zondag 1 mei. De documentaire gaat over de 50-jarige Samuel die elke dag naar Chacaltaya, de hoogste skipiste ter wereld, wandelt om daar zijn skilift te bedienen. In de dertig jaar dat hij daar werkt werd de plaats druk bezocht door toeristen, nu is de plaats doods door het smelten van de sneeuw. Samuel hoopt dat er snel weer sneeuw uit de lucht valt.

CINEMAS, van 25 april tot en met 1 mei in Kortrijk, en van 27 april tot en met 3 mei in Gent. Meer informatie op de website van Sphinx en van Kunstencentrum Buda.

Enkele films uit de selectie werden al door de recensenten van Filmmagie bekeken. Over de misdaadfilm EL CLAN schreef Gorik de Henau: “De uitgebreide cast wordt gedomineerd door Guillermo Francella als de sinister-charismatische huisvader met de priemende ogen en het manipulatieve gedrag. Op de inventieve soundtrack dragen songs van onder anderen The Kinks en Creedence Clearwater Revival bij tot de geladen sfeer van deze tegelijk ijzingwekkende en donker-grappige zedenschets.”

En over EL BOTÓN DE NACÁR van Patrizio Guzman wou dezelfde medewerker kwijt: “Behalve diverse Chilenen van indiaanse afkomst komen nog andere getuigen aan het woord of in beeld (…). Het bindmiddel van dat alles is Guzmáns eigen warme stem, want in een voice-over verwoordt hij wat hem in zijn filmische essay motiveert. En zo belanden we bij de paradox van de film, want net door die commentaar wordt het verhaal met zijn lange aanloop en caleidoscoop van uiteenlopend beeldmateriaal een intens persoonlijk document. Het is alleen aan de allergrootsten gegeven om het kosmische met het persoonlijke te verbinden, en dat is exact waar Guzmán met zijn wondermooie filmgedicht in is geslaagd.”

Ten slotte Bjorn Gabriels over SAMUEL IN THE CLOUDS (Filmmagie 664): “SAMUEL IN THE CLOUDS vindt zijn vertrekpunt waar wereldwijd heel wat documentairemakers naar zoeken: een behoorlijke locatie met een relevant en mooie, als authentiek te portretteren personages. Zodra die parameters zijn uitgezet, blijft de (nogal korte) documentaire vrij voorspelbaar cirkelen rond dezelfde ideeën en beelden.”

Geschreven door AMBER PAULUS
 
onomatopee