Stem nu op je favoriete filmscore voor de World Soundtrack Awards

Het is weer die tijd van het jaar: de poll voor de Public Choice Award van de World Soundtrack Awards is geopend! Je kan nog stemmen voor je favoriete filmmuziek van het afgelopen jaar tot 4 september. De publieksprijs wordt samen met de andere awards uitgereikt op het gala van de World Soundtrack Awards tijdens Film Fest Gent op 18 oktober.

Wat. een. lijst. Kiezen uit 49 soundtracks is niet in een vingerknip gebeurd. Al kan je wel meteen naar al de albums luisteren met een simpele muisklik. Voor wie het niet ziet zitten twee dagen lang non-stop naar filmscores te luisteren, biedt Filmmagie soelaas. Wij gingen te rade in de nummers van het afgelopen jaar en kozen er de vijf meest positief besproken soundtracks uit. Aan jou de keuze.

1. Suspiria - Thom Yorke

"Het geheel is bijzonder eclectisch en bestaat uit een brede waaier aan sferen en stijlen. In willekeurige volgorde: engelachtige, religieus aandoende gezangen à la Arvo Pärt; nu eens etherische, dan weer primitief aandoende klanken die de begindagen van het synthesizertijdperk oproepen; menselijke stemmen en gehijg; ondefinieerbare omgevingsgeluiden; uitgerekte modulaties van half instrumentale, half vocale klanken; Qawwali-achtige dreunen; obsessief herhaalde loopjes op tingeltangelpiano; tot zelfs het zoemen van versterkers. Ook nooit ver weg is de prototypische ambient van David Bowie en Brian Eno uit Bowies Berlijnse periode (de albums Low, “Heroes” en Lodger). Dit heterogene karakter gaat nooit storen omdat een en ander op een diepteniveau vertrekt vanuit dezelfde dwingende visie. Een mens mag er dan niet vrolijk van worden, het is een essentiële auditieve ervaring en wat ons betreft een van de soundtrackalbums van het jaar." (Gorik de Henau)

2. If Beale Street Could Talk - Nicholas Britell

"In de dreigende stukken laat Britell de strijkinstrumenten botsen met een donkere onderlaag van opake elektronica. Hij behoort wellicht tot de eerste generatie filmcomponisten die akoestische en elektronische instrumenten zonder onderscheid naast en door elkaar gebruiken. Bij vorige generaties bestonden twee kampen en zelfs de ‘hybridische’ componisten hadden vaak een uitgesproken voorkeur voor een van beide instrumentengroepen, terwijl je bij Britell de twee niet meer uit elkaar kunt halen. Niet dat het voor de emotionele beleving ook maar enig verschil maakt. Dit is organische muziek die meeslepend en doorleefd klinkt, maar bij momenten ook licht dissonant, wat een bezwerend effect sorteert." (Gorik de Henau)

3. First Man - Justin Hurwitz

"Er zijn twee belangrijke muzikale thema’s die worden geïntroduceerd in respectievelijk ‘Karen’ en ‘Armstrong Cabin’. Beide worden majestueus met elkaar vervlochten in ‘The Landing’, het logische hoogtepunt van een film over de maanlanding. Deze track van ruim zes minuten is een juweeltje, waarbij de strijkers gaandeweg baan ruimen voor koperblazers, die je dan van je sokkel blazen. Missie geslaagd." (Rutger Penne)

4. Dumbo - Danny Elfman 

"Dumbo werd op gemengde kritieken onthaald, maar op Elfmans score valt werkelijk niets af te dingen. De componist heeft duidelijk voeling met het basisgegeven: een babyolifantje dat van zijn moeder wordt gescheiden. ‘Dumbo’s Theme’ is aanvankelijk nog vrij droevig (met een lage fluit in de hoofdrol), maar naarmate de film vordert, klinkt het heel wat frivoler tot zelfs triomfantelijk. [...] Een schitterend album, waarbij Elfman volop gebruikmaakt van het 85-koppig orkest en 60-koppig koor dat hij tot zijn beschikking had." (Rutger Penne)

5. Incredibles 2 - Michael Giacchino

"De eerste Incredibles was in alle opzichten een sublieme film en aangezien zowel regisseur Brad Bird als componist Michael Giacchino weer van de partij zijn voor de sequel, waren de verwachtingen logischerwijze hoog gespannen. En het moet gezegd, beide heren stellen niet teleur. Michael Giacchino serveert ons alweer een heerlijk extravagante score, die (net zoals zijn muziek voor deel één) schatplichtig is aan de legendarische Bondscores die John Barry in de jaren 60 componeerde." (Rutger Penne)

Je kan hier je stem doorgeven. Is geen enkele van de 49 voorgestelde soundtracks je ding? Dan kan je zelf je favoriet doorgeven.

Geschreven door FILMMAGIE