Sterke concurrentie voor The Broken Circle Breakdown in de race voor Oscarnominatie

Ze zijn nog met negen, de kandidaten voor een Oscarnominatie voor Beste niet-Engelstalige film die half januari a.s. worden bekend gemaakt. En die negen zijn uitverkoren uit een totaal van ruim 50 landen die elk hun film mochten voordragen. Zo is de Nederlandse inzending Borgman van Alex van Warmerdam (met een hele reutemeteut aan Vlaamse acteurs) niet weerhouden. Wel zal Nederland wat blij zijn dat OMAR van Hany Abu-Assad – Palestijn maar lang in Nederland gewoond, gewerkt én gefilmd – nog in de running is. En dat is gezien de heikele Palestijnse thematiek lang niet vanzelfsprekend in een land zoals de VS.

THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN van Felix Van Groeningen staat dus op de shortlist, al oogt de concurrentie voor een van de vijf felbegeerde nominaties bijzonder sterk. Niet alleen LA GRANDE BELLEZZA van Paolo Sorentino, de Beste Europese film van het voorbije jaar (althans volgende de Europese Academy – de Europese tegenhanger van de Amerikaanse Academy), prijkt op de lijst ook een geduchte kandidaat is JAGTEN van Thomas Vinterberg over een kleuterleider op het platteland in Denemarken die uit de gemeenschap dreigt te worden weggepest wegens vermeende pedofilie...Een buitenbeetje maar oersterk is THE GRANDMASTER, een filosofische martial artsfilm zoals alleen iemand van het kaliber Wong Kar-wai die kan concipiëren. Voor de verrassing zou wel eens THE NOTEBOOK (foto) kunnen zorgen waarmee de Hongaarse filmer (en theatermaker) Janos Szasz het Filmfestival van Karlovy Vary won. Een oorlogskroniek die teruggaat naar het midden van de jaren '40 toen WO II op zijn einde liep. De verwarring die in die dagen leefde in het Oosten van Europa wordt bijzonder goed verbeeld door de coming of age van een tweeling, twee jongens van 13, 14 jaar die nog even door hun bizzy moeder bij hun oma op de boerenbuiten worden gedumpt en daar met frisse tegenzin volwassen worden.

Maar de rare eend in de bijt is THE MISSING PICTURE, een meesterwerk van Rithy Panh, Grote Prijs Un Certain Regard, de meest cinefiele nevensectie in Cannes. Waarom dan wel? Omdat deze sinds 1975 in Frankrijk verblijvende Cambodjaanse filmmaker zijn eigen bijzonder pijnlijke en schrijnende levensverhaal heeft gereconstrueerd enerzijds aan de hand van propagandafilms van het gruwelregime van Pol Pot. De Rode Khmer dreef toen bijna een hele bevolking terug naar het platteland waardoor miljoenen Cambodjanen van honger en ontbering zijn omgekomen onder wie zowat de hele familie van de maker. Als knaap van 15 jaar wist hij als enige van het gezin te overleven. De beelden die hij niet vond om zijn verhaal helemaal af te maken heeft hij gereconstrueerd aan de hand van zelfgemaakte en -beschilderde poppen. Het zijn deze vertellingen die het verhaal van Rithy Panh net zo aangrijpend maken. Deze semi-documentaire film doet qua thematiek terugdenken en roept reminiscenties aan de films over de holocaust. THE MISSING PICTURE wordt in het voorjaar in de bioscoop hier bij ons uitgebracht.

Om het rijtje helemaal af te gaan zijn er nog AN EPISODE IN THE LIFE OF AN IRON PICKER van de ons, Belgen, ook niet onbekende Danis Tanovic, ingezonden door Bosnië-Herzegovina, begin dit jaar op de Berlinale voorgesteld en ZWEI LEBEN van de de Duitse filmer Georg Maas over een Oost-Duitse spionne, een zogenaamd oorlogskind (haar moeder was Noors en de vader een soldaat van het Duitse Bezettingsleger), die 20 jaar lang in Noorwegen een rustig leventje kon leiden tot in de jaren '90 toen haar identiteit in vraag werd gesteld. Een film over identiteit en moraliteit.

De Oscars zelf worden uitgereikt op zondag 2 maart

Geschreven door FREDDY SARTOR