Streamen buiten de mainstream: MUBI-extravaganza

Enkele jaren geleden schakelde MUBI over naar het soms frustrerende, altijd intrigerende format waarbij dagelijks een film online komt en er ook dagelijks een verdwijnt. Nu heeft het streamingplatform de deuren naar zijn ‘library’ opengezet, waardoor een schat aan filmprogramma’s uit het verleden toch (weer) te bekijken is.

Films you missed the first time we picked them. Films you can discover all over again. Films you never even knew existed. Our Library is now open.” Met die boodschap zette MUBI op 20 mei de toegang naar vele tientallen films open. In het aprilnummer van Filmmagie schreef Saddie Choua nog een ode aan de eindeloze stroom filmparels: “Let wel, MUBI kan een echte plaaggeest zijn. Net wanneer je een belangrijke deadline hebt, komt er al eens een herinneringsmail binnen voor een film die uit je aanbod verdwijnt. Dan moet je hartverscheurende keuzes maken. Deadlines zullen moeten wijken. Geniet ervan.” Die ontdekking, dag na dag, van bekende en minder bekende films houdt nog altijd aan. Als aanvulling daarop heeft MUBI nu een uitgebreide selectie films die eerder werden geprogrammeerd opnieuw toegankelijk gemaakt. Goed voor een indigestie aan klassiekers, onbekend werk en actuele ontdekkingen.

Wie een duik wil nemen in de filmgeschiedenis, kan zich voor zijn scherm zetten voor retrospectieven van François Truffaut, Krzysztof Kieślowski of Agnès Varda. Iets verder af van de bekende cinefiele canon, maar niet minder de moeite waard, vind je fotograaf-filmmaker William Klein, de poëtisch-allegorische natuurdocumentaires van Jean Painlevé of de dubbele focus op Indiase cinema in de programma’s ‘A Journey Into Indian Cinema’ en ‘Spotlight on India’. Daarin pronken films van Satyajit Ray, vooral geroemd om zijn Aputrilogie uit de jaren 50, maar hier vertegenwoordigt met een selectie uit zijn latere werk, inclusief zijn laatste film, THE STRANGER (Agantuk, 1991). Ook films van Kamal Swaroop en van Mani Kaul, in 2018 nog geëerd met een retrospectieve op het festival Courtisane in Gent, tonen een immens rijke filmtraditie die nog al te weinig bekend is.

MUBI biedt ook overzichtsprogramma’s met werk van hedendaagse cineasten: Lav Diaz, Olivier Assayas, Bertrand Mandico, Sergei Loznitsa … Thematische selecties richten zich op vrouwelijke cineasten of literatuurverfilmingen. In die laatste categorie valt Otto Premingers THE MAN WITH THE GOLDEN ARM (1955), inclusief openingstitels van designkeizer Saul Bass, wiens enige langspeelfilm Phase IV het onderwerp vormt van de Coverstory in het mei-juninummer van Filmmagie.

Wie nog altijd kampt met ontwenningsverschijnselen omdat het BIFFF (Brussels International Festival of Fantastic Film) een jaartje heeft moeten overslaan, kan terecht bij het programma ‘The Vulgar Disruptor: Troma Restored’. Daarin vind je onder andere THE TOXIC AVENGER (1984) van Lloyd Kaufman, de rommelregisseur die in deze tijd van het jaar gewoonlijk de Croisette in Cannes bestormt met een ridicuul monsterpak om zijn (nooit geselecteerde) horrorfilms te promoten.

MUBI zet dan nu wel een heel uitgebreide bibliotheek online, het overstijgt nog altijd ruimschoots de algoritmische grabbelton van een Netflix. Nu hun selecties naast elkaar te zien zijn, valt nog meer op dat teams van curators en parelduikers van belang blijven voor een diverse filmcultuur. Ook als die zich afspeelt op het kleine scherm.

Beeld: The Stranger

Geschreven door BJORN GABRIELS