Summer Stoemp: Cinema Nova serveert heerlijk culinaire cinema

De temperaturen liegen er niet om. L’été est arrivé. Deze zomer komt Cinema Nova met een nieuw recept op de proppen: Summer Stoemp, een al even appetijtelijke als cinefiele bedoening. Drie weekends lang organiseert de Brusselse cinema concerten, performances, expo’s en filmvertoningen rond het thema voedsel. Smakelijk!

Geen PleinOPENair dit jaar en dus breekt Nova met een jarenlange traditie. Toch hoeft de Brusselaar niet binnen blijven te mokken, want Nova schotelt een feestelijk en zomers programma voor met eten als rode draad. Deze zomervakantie wordt die van de ode aan knoflook, de herontdekking van paella, het kapitalisme van de tomaat en erotische eierdooiers. De foyer van Cinema Nova wordt een burleske tapasbar die films combineert met hun respectievelijke maaltijden.

Vanaf 5 tot en met 21 juli is het aanschuiven in de Nova, voor een bord vol Manon Bara’s smakelijke stillevens, gastronomische (en ook wel scabreuze) cinemahapjes of gezellige concerten. En wat is België zonder een hutsepot vol verrassingen? Daarom begint de cinema met een onaangekondigde smeltkroes van kortfilms die dient als aperitief. Het hoofdgerecht van het eerste weekend is wellicht Peter Greenaways exuberante meesterwerk The Cook, The Thief, His Wife & Her Lover (1989). Heerlijk grotesk en (on)gemeen satirisch vormt het restaurant in de film een orgastisch decor voor allerlei abjecte verlokkingen. Dit curiosum is zelden nog te zien op het grote scherm, laat staan op 35 mm. Een niet te missen kans dus.

Buitenkansjes en rariteiten zijn schering en inslag in de programmatie: de onvindbaar gewaande Engelse komedie Eat the Rich (Peter Richardson, 1987), die zelfs John Waters doet blozen, de diep verontrustende documentaire over de voedingsindustrie Unser täglich Brot (Nikolaus Geyrhalter, 2005), de ultieme camp I Epithesi tou Gigantiaiou Mousaka (Panos H. Koutras, 1999) waarin een gigantische moussaka neerdaalt op onze planeet en voor heel wat paniek zorgt en het gekke Werner Herzog Eats His Shoe (Les Blank, 1980) met uiteraard de altijd kritische Herzog himself die zijn schoen minutieus bereidt tot een maaltijd (inclusief look!). Hoewel enkele geprogrammeerde films niet verlegen zijn voor wat exploitatie of controverse, is kritiek en analyse een duidelijke lijn in Nova’s frisse blik op foodcinema. The Wayward Cloud (2004) is een perfect toonbeeld daarvan. Tsai Ming-liangs fruitig erotische mozaïekfilm over het tekort aan water, dat opgelost moet worden met watermeloenen, is even humoristisch als bevragend.

Voor wie eerder houdt van grand cru en het wat verfijnder wil, is er Jūzō Itami’s excentrieke klassieker Tampopo (1989) over een truckchauffeur die belandt in een ramenrestaurant. En daar hoort uiteraard nadien een lekkere kop ramen bij. Cinema Nova maakt zich ook op voor twee Belgische premières: zowel When Tomatoes Met Wagner (Marianna Economou) – een humanistische docu over boeren in een Grieks dorpje – als Closing Time (Nicole Vögele) worden voor het eerst in België vertoond. Die laatste is een poëtisch saluut aan het stadsleven dat nooit stilvalt en toont hoe een koppel kookt voor nachtbrakers.

Met het devies ‘popcorn is uit de mode’ begint Nova aan een zomer vol drank en spijzen én heerlijk culinaire cinema. Bon appétit!

In Cinema Nova van 05/07 tot 21/07. Raadpleeg het programma hier.  

Geschreven door SVEN HOLLEBEKE