Sundance 2019: de eindafrekening

Aan de vooravond van Donald Trumps State of the Union, waarmee de shutdown van de regering voorlopig opgeheven werd, keerde het selecte Sundancepubliek van progressieve en hoogopgeleide filmliefhebbers huiswaarts. Het festival zit erop en Park City maakt weer deel uit van de overwegend conservatieve staat Utah met zijn skioorden, nationale parken en mormoonse gemeenschap.

Na openingsfilm NATIVE SON van nieuwkomer Rashid Johnson zakte het enthousiasme als een pudding in elkaar: de drukke aanloop, de hype en de chaos sloegen plots om in een ingetogen festivalgangetje. “Een zwakke editie”, zo wordt hier en daar geopperd. Een deel van de aanwezige journalisten zagen hun verwachtingen niet ingelost, maar misschien ligt dat aan de verwachtingen. Want, zoals dat gewoonlijk gaat, hangt de conclusie af van je uitgangspunt.

Op vlak van het weer, bijvoorbeeld, is 2019 een grandioos geslaagde editie. Terwijl de hele Amerikaanse Oostkust in paniek de ravage van een polaire vortex probeert in te tomen, bestond de grootste uitdaging voor het festivalpubliek van Park City erin de grote plas gesmolten sneeuw aan de ingang van de filmzaal te ontwijken. Met de zon kwamen de goedgemutste buyers: films als THE REPORT, BLINDED BY THE LIGHT en LATE NIGHT werden verkocht voor recordbedragen. Daarmee bevestigt Sundance opnieuw zijn reputatie als het festival waar ’s nachts, na de filmvertoningen, koortsige biedingsstrijden uitgevochten worden die (hopelijk) de koers van het komende filmjaar zullen bepalen.

The Report – 14 miljoen dollar

THE REPORT gaat over het onderzoek van een eenzame, hardwerkende senaatsmedewerker (Adam Driver) naar de martelpraktijken die de CIA zich veroorloofd hebben na 9/11. Het zogenaamde Torture Report is een essentieel stukje hedendaagse Amerikaanse geschiedenis. De politieke thriller van Scott Z. Burns getuigt van een grote politieke betrokkenheid en een zoektocht naar waarheid en transparantie die een rode draad vormden in de festivalprogrammatie dit jaar. Al is die vooral terug te vinden in de documentaires. THE EDGE OF DEMOCRACY (Petra Costa) en SHOOTING THE MAFIA (Kim Longinotto) tonen de frustratie van respectievelijk de Braziliaanse en de Italiaanse bevolking die de corruptie in hun land spuugzat zijn. Niet om humor verlegen bedenken de militanten van The Satanic Temple in HAIL SATAN? (Penny Lane) hilarische alternatieven voor de door katholicisme doordrongen politiek van westerse regeringen in de VS en elders. Met activist en (toen nog kandidaat-)congreslid Alexandria Ocasio-Cortez valt echter niet te spotten. In KNOCK DOWN THE HOUSE van Rachel Lears zien we Ocasio-Cortez met drie andere vrouwelijke leden van de nieuwe beweging in de democratische partij hervormingen nastreven.

Blinded by the Light – 15 miljoen dollar

Sundance staat symbool voor een type Amerikaanse onafhankelijke film waarvan in de competities soms moeilijk afgeweken wordt. Het is een beetje zoals de Sorel-winterboots die zowat iedereen tijdens het festival draagt: zelfs al zien de afwijkende schoenen van die ene zonderling er cool uit, toch houdt bijna iedereen het bij het veilige, festivalconforme schoeisel. Het nieuwe programmatieteam onder leiding van Kim Yutani zette echter de deur op een kier. Zo werd dit jaar een groter aantal internationale films geprogrammeerd. Al leidde hun voorzichtigheid tot een soort hybride filmvorm waarin ‘US’ en ‘wereld’ samenvallen. In waardige Bend it like Beckham-opvolger BLINDED BY THE LIGHT (Gurinder Chadha) overwint een jonge Pakistaanse Brit zijn tienerangst dankzij de muziek van Bruce Springsteen. THE FAREWELL (Lulu Wang) en MS. PURPLE (Justin Chon) gaan allebei over jonge Amerikanen met Aziatische origine, respectievelijk Chinees en Koreaans gesproken met Engelse ondertitels, die hun identiteiten moeten zien te huwen.

Late Night – 13 miljoen dollar

Lichtere, hapklare kijkervaringen boden drie films die een groter bioscooppubliek zullen aanspreken. De slotfilm TROOP ZERO vertelt, soms met de vage allures van een Wes Anderson-film, het verhaal van een jong meisje dat contact wil leggen met buitenaardse wezens. Ze krijgt daarbij de hulp van een groepje misfits onder leiding van een cynische, kettingrokende Viola Davis. Terwijl Jillian Bell een soort joggende Bridget Jones vertolkt in publieksfavoriet BRITTANY RUNS A MARATHON, speelt Emma Thompson in LATE NIGHT (Mindy Kaling) een oudere talkshowhost die zichzelf moet heruitvinden om haar kijkcijfers op te krikken en haar job te behouden: positieve discriminatie is haar enige uitweg.

Twee van de duurste films werden door Amazon aangekocht. Nu zulke kopers met astronomische bedragen aan de onderhandelingstafel aanschuiven en nieuwkomers (zoals Apple) meedingen, hebben een aantal usual suspects besloten een andere weg op te gaan. Fox Searchlight, bijvoorbeeld, richt intussen zijn pijlen ook op de productie van films. Voor de aankopen van NATIVE SON en SHARE (Pippa Bianco) slaan HBO en A24 de handen in elkaar voor een ongebruikelijke samenwerking. Naast Amazon komt A24 als gekroonde winnaar uit de filmkoers die Sundance is. Al zijn de echte winnaars vooral de weergoden en het schoenmerk Sorel: op zaterdagavond begon het dan toch te waaien en te sneeuwen. De bergen van Park City brulden als was het tromgeroffel voor de prijsuitreikingen:

Palmares

US Dramatic Competition

Grand Jury Prize: Clemency

Audience Award: Brittany Runs a Marathon

US Documentary Competition

Grand Jury Prize: One Child Nation

Audience Award: Knock Down the House

World Cinema Dramatic Competition

Grand Jury Prize: The Souvenir

Audience Award: Queen of Hearts

World Cinema Documentary Competition

Grand Jury Prize: Honeyland

Audience Award: Sea of Shadows

NEXT

Audience Award: The Infiltrators

Innovator Award: The Infiltrators

Beeld: Adam Driver in 'The Report'

Geschreven door INGE COOLSAET
 
onomatopee