Sundance van start

Terwijl IMDb, Lyft, Acura en andere grote sponsors in de weer zijn met hun uithangborden en ander afstotelijk druk promotiemateriaal, wordt Park City stilaan omgetoverd in Winter Filmland. De journalisten en filmsterren zijn geland. Het luxueuze skidorp heeft het hele CO2-budget van de staat Utah erdoor gejaagd. Het Sundancefeest kan beginnen.

Het festival opent met de Taylor Swift-documentaire MISS AMERICANA van Lana Wilson. Over dit genre documentaire doen Amerikanen heel luid. Zo staan er wel meer op het programma. Terwijl de spelregels voor het impeachmentproces van Trump vastgelegd worden in Washington, toont Sundance een documentaire over Hillary Clinton. Nanette Burstein (On the Ropes, 1999) interviewt familie, vrienden en ex-medewerkers. Over ON THE REGARD van Kirby Dick wordt misschien nog het luidst geroepen. Die documentaire focust op het seksueel misbruik van muziekproducer Russell Simmons, die mee Def Jam oprichtte. Een paar weken voor de wereldpremière trok Oprah Winfrey, aanvankelijk betrokken als producent, zich terug uit het project, een heel gedoe dat veel onduidelijkheden in zijn kielzog laat.

Sundance-alumni

Deze editie ziet een hele groep vertrouwde gezichten terugkeren. WENDY van Benh Zeitlin, die in 2012 de Grote Prijs won met Beasts of the Southern Wild, is een moderne adaptatie van het klassieke Peter Panverhaal. Dee Rees (Pariah) won in 2017 een prijs voor Mudbound en komt dit jaar terug met THE LAST THING HE WANTED, gebaseerd op het gelijknamige boek van Joan Didion. Na Lemon (2017) komt de tweede langspeelfilm van Janicza Bravo, het op een verhitte Twitterdiscussie gebaseerde ZOLA, naar Sundance met hoge verwachtingen. Hetzelfde geldt voor Josephine Decker (Madeline’s Madeline, 2018) en haar nieuwe film SHIRLEY, waarin Elisabeth Moss de horrorauteur Shirley Jackson speelt.

Vrouwen vooruit in superdivers Amerika

Na het succes van The Farewell vorig jaar duikt het festival verder in de thematiek van het superdiverse Amerika waar witte heteromannen de nieuwe (nu ja …) minderheidsgroep vormen: Lee Isaac Chung brengt met MINARI het verhaal van een gezin met Koreaanse roots dat wil boeren in Arkansas: de Amerikaanse droom à la Yasujiro Ozu? BLAST BEAT van Esteban Arango is een highschooldrama voor metalheads: twee broers (in het leven en op het scherm), recent geïmmigreerd uit Colombia, moeten het Amerikaanse schoolleven zien te overleven. In FAREWELL AMOR doet Ekwa Msangi aan familievereniging: Walter vertrok zeventien jaar geleden uit Angola. Zijn vrouw en zeventienjarige dochter vergezellen hem nu in Brooklyn.

De trailer doet al even de ronde op het web en PROMISING YOUNG WOMAN heeft nu al een resem fans. In de eerste langspeelfilm van Britse actrice Emerald Fennell (The Crown, Killing Eve) doet een jonge vrouw aan proactieve doe-het-zelftherapie en gaat 's nacht op mannenjacht. Ook Eliza Hittman focust ditmaal op een vrouwelijk hoofdpersonage. Na een verkenning van toxische mannelijkheid in Beach Rats (2017) maakte ze met DoP Hélène Louvart een film op 16 mm: NEVER RARELY SOMETIMES ALWAYS, een verhaal over een tienermeisje en een ongewenste zwangerschap. Uitkijken is het bovendien naar KAJILLIONNAIRE. Het heeft even geduurd, acht jaar om precies te zijn, maar met deze absurde komedie heeft Miranda July eindelijk een nieuwe film.

België & de buren

In JUMBO speelt Noémie Merlant een ‘objectofiel’ die verliefd wordt op een kermisattractie. Naar verwachting zal er enthousiast gesmuld worden van het surrealisme van Zoé Wittocks eerste langspeelfilm. BINTI vertegenwoordigt de mini-Belgen in de kidssectie van het festival, vooraleer de cast binnenkort op prijzenjacht gaat op de Magrittes. EXIL is een Duits-Belgisch-Kosovaarse coproductie van regisseur Visar Morina (Babai, 2015) over een Kosovaar die in Duitsland woont en daar geconfronteerd wordt met onderhands racisme en pesterijen.

De Frans-Senegalese Maïmouna Doucouré schuimde de afgelopen jaren het festivalcircuit af met haar succesvolle kortfilm Maman(s) en presenteert nu de langspeelfilm CUTIES (Mignonnes). Doucouré kreeg een beurs van de Academy, ondersteuning van jonge producent Zangro en het scenario van CUTIES won eerder al een prijs in Sundance. De film vertrekt hierna meteen naar Berlijn en wordt dan verdeeld door Netflix.

Het Sundance Film Festival loopt van 23 januari tot 3 februari. Meer informatie vind je hier.

Beeld: Wendy

Geschreven door INGE COOLSAET