Torino Film Festival: altijd mobiel

Het Torino Film Festival (TFF) gaf gisteren haar startshot en viert nog filmfeest tot 1 december. Het festival is altijd breeddenkend geweest, maar deze 36ste editie is dat – zoals ze zelf aangeven – nog meer dan voorheen, met verschillende secties die ‘mobile’ in hun titel hebben. Want het TFF heeft als roeping te verkennen, in vorm en inhoud, en te kijken naar verleden, heden en toekomst.

Het festival houdt als steeds de vinger aan de pols van de huidige, globale samenleving. De altijd belangrijke afdeling TFFdoc heeft dit keer als gemeenschappelijk noemer ‘Apocalyps’ en biedt een allesbehalve optimistische blik over hoe we, plaatselijk en op brede schaal, omgaan met onze planeet. Daar stopt het niet met documentaires. Zo is de slotfilm SANTIAGO, ITALIA, de tweede documentaire van Nanni Moretti na La cosa (1990), een reconstructie van het politieke klimaat tijdens de staatsgreep van Pinochet via actuele interviews met Chilenen die toen vluchten naar de Italiaanse ambassade in Santiago. Politiek verleden is ook aan de orde in de festivalopener THE FRONT RUNNER van Jason Reitman, een biopic met actueel kritische ondertoon over de democratische presidentskandidaat Gary Hart, die in 1987 zijn campagne moest opgeven omwille van een seksschandaal. Het Spaanse EL REINO van Rodrigo Sorogoyen (in de sectie ‘laatavondthriller’) draait eveneens rond het politieke machtsspel, met als thema het opportunistische ‘gewetensprobleem’ tussen ambitie en partijloyauteit van een corrupte eersterangspoliticus.

Opvallend in deze editie zijn de films geregisseerd door acteurs, al dan niet in hun regiedebuut. Ethan Hawke presenteert BLAZE, de geromantiseerde biografie van countryzanger Blaze Foley, in competitie debuteert Paul Dano met het familiedrama WILDLIFE, Ralph Fiennes ensceneert de vlucht uit de Sovjet-Unie van balletbelofte Rudolf Noerejev, en James Franco is maker en vertolker van de zich in de jaren 80 afspelende liefdesdriehoek THE PRETENDERS, waarin hij verwijst naar de cinema van die periode.

Het is niet de eerste keer dat het TFF een voorproefje geeft van een tv-serie. DAS BOOT van Andreas Prochaska is de uitgesponnen versie van de gelijknamige succesfilm van Wolfgang Petersen uit 1981. Het TFF zelf herdenkt ook het filmverleden. Met een beeld uit You Were Never Lovelier (William A. Seiter, 1942) eert de officiële festivalaffiche de 100ste geboortedag van één van de beroemdste Hollywoodsterren Rita Hayworth.

De Grote Festivalprijs zal uitgereikt worden aan Jean-Pierre Léaud, befaamd acteur die aan zijn carrière begon in de Franse nouvelle vague. Hij speelde een hoofdrol in La maman et la putain (1973), de debuutfilm van Jean Eustache, van wie meteen ook een selectie films wordt voorgesteld. Aan de dit jaar overleden Ermanno Olmi wordt hulde gebracht met een uitgebreide greep uit zijn kortfilms. Als ‘guest director’ heeft de Italiaanse regisseur en jazzliefhebber Pupi Avati onder de titel ‘Unforgettables’ films samengebracht die op swingende manier film en muziek combineren, zoals The Glenn Miller Story (Anthony Mann), Bird (Clint Eastwood, over Charlie Parker), Thirty Two Short Films About Glenn Gould (François Girard). Ten slotte biedt een retrospectieve een ruime blik op het gevarieerde oeuvre van het Britse duo Michael Powell & Emeric Pressburger.

Beeld: Santiago, Italia

Geschreven door MARCEL MEEUS