Torino Film Festival: Wildlife wint

De competitie van het 36ste TFF kon op kwaliteit rekenen. Het regiedebuut van acteur Paul Dano, WILDLIFE, werd door de jury uitgeroepen tot Beste Film. Het verhaal – de coverfilm van het decembernummer van Filmmagie – brengt de crisis in een Amerikaans Midwest-gezin in de jaren 50-60 in beeld door de ogen van de 14-jarige zoon. En dat was niet de enige competitiefilm die familiebanden onder de loep nam.

Het thema van een familiecrisis vindt ook weerklank in het Belgisch-Franse NOS BATAILLES van Guillaume Senez (zie Filmmagie 688): een man moet zijn hele leven herorganiseren wanneer zijn echtgenote plots het huis verlaat. Na zijn langspeelfilmdebuut Keeper, bekroond als beste film op het 33ste TFF, wint Senez’ tweede film de Prijs van het publiek, de prijs van de interreligieuze Interfedi en de Cipputi-prijs die de aandacht voor de rol van de arbeid centraal zet.

In het Poolse 53 WOJNY (53 Wars), het regiedebuut van actrice Ewa Bukowska, draait het ook om een relatie, meer bepaald om relatieangst. In een journalistenechtpaar geeft de echtgenote haar beroep op om zich te wijden aan de kroost. Haar wil om opnieuw aan de slag te gaan, maar meer nog de voortdurende angst over het lot van haar man, een oorlogscorrespondent, brengen de vrouw echter op de rand van de waanzin. Een degelijk vrouwenportret bekeken vanuit een dubbel vrouwelijk standpunt: in onderwerp en in regie.

Nog andere films uit de hoofdcompetitie van het Torino Film Festival bekijken een gezinscrisis. De Amerikaanse ‘movie’ ALL THESE SMALL MOMENTS van Melissa B. Miller doet dat vanuit het standpunt van de kinderen. Haar film is een ‘movie’ omdat het gaat om een luchthartige coming-of-agevertelling waarin de oudste broer, een teenager, ziet hoe zijn ouders uit elkaar gaan, ook al weten die zelf niet precies waarom. Terwijl zijn jongere broer daartegen rebelleert, ondergaat de grote broer de situatie eerder gelaten, want hij is gegrepen door een kalverliefde voor een vrouw van tegen de 30 die hij elke dag ontmoet op de bus. Veel intenser dan die wat doorsnee Amerikaanse film is het Canadese LA DISPARITION DES LUCIOLES van Sébastien Pilote. De 17-jarige, eigenzinnige Léo zoekt haar plaats tussen vier ouders: haar gescheiden vader en moeder en hun nieuwe partners. Beschutting vindt ze bij een introverte gitaarleraar tot wie ze zich aangetrokken voelt, maar aan wie ze zich nog niet wil binden.

De Braziliaanse Grace Passô werd beloond voor haar vertolking in TEMPORADA (André Novais Oliveira). De prijs voor de beste mannelijke vertolking werd gedeeld door Rainer Bock en Jakob Cedergren. Terecht, want in het Duitse ATLAS van David Nawrath is Bock indrukwekkend als de alleenstaande en zwijgzame uitvoerder van gerechtelijke inbeslagnamen die moet optreden tegen een jong gezin waarvan de echtgenoot zijn zoon blijkt te zijn, door hem achtergelaten toen die nog kind was. Cedergren speelt dan weer een politieman in het Deense THE GUILTY (Gustav Möller) die er een persoonlijke zaak van maakt om aan de telefoon van een hulpcentrale een familiedrama te vermijden. THE GUILTY biedt niet alleen een intense vertolking, maar ook een sterk staaltje filmregie waarin alles zich afspeelt binnen de beperkte ruimte van de telefooncentrale. Möllers film deelde ook de publieksprijs en werd bekroond voor het scenario. Een krachtige, met een FIPRESCI-prijs bekroonde vertolking geeft overigens ook Yannis Drakopoulos weg in het Griekse OIKTOS (Pity) van Babis Makridis. Daarin leidt de bijna ziekelijke drang van een succesrijke en ogenschijnlijk nuchtere advocaat om medelijden gevoeld te krijgen na de coma van zijn vrouw tot een thrillerfinale.

Vermeldenswaard uit de competitie is eveneens het op feiten gebaseerde, historische drama ANGELO van Markus Schleinzer, in zekere mate de Oostenrijks-Luxemburgse tegenhanger van het Engelse Belle (Amma Asante, 2013). Een Afrikaans slaafje wordt als Angelo opgenomen en opgevoed door een Oostenrijkse edeldame. Als volwassene treedt hij op in een theatergezelschap waarmee hij succes kent bij de Weense adel, tot bij de keizer toe. Desondanks kan hij alleen maar in het geheim huwen met een blanke dienstmeid met wie hij een dochter krijgt. Na zijn dood wordt zijn lijk opgegegraven en uitgedost als ‘wilde’ tentoongesteld in een natuurhistorisch museum. Dat alles neergezet op een bezinnend, afstandelijk ritme.

Meer lezen over de grote winnaar van TFF, Paul Dano’s regiedebuut ‘Wildlife’, kan in het decembernummer.

Beeld: Wildlife

Geschreven door MARCEL MEEUS