Torino FilmFestival – eindbalans

Niet SU RE. En evenmin THE LIABILITY van Craig Viveiros, over een fin-de-carrière killer en zijn leerling die een ongewenste getuige van hun laatste slag moeten liquideren… De Engelse film noir werd getipt vanwege de very British humor en sfeer, de grafische mise-en-scène en het excellente acteursduo Tim Roth en Jack O’Connell.

Dé winnaar van deze 30ste editie, plus de prijs van de internationale filmkritiek (Fipresci) en scenarioprijs, werd de al even verdienstelijke Engelse SHELL (foto) van Scott Graham. De ingehouden worsteling van de 17-jarige Shell, enige dochter van een weduwnaar, die een uitweg zoekt uit hun eenzaam bestaan in de Schotse Highlands, de ruwe spiegel van hun innerlijke gemoedstoestand.

In de festivalsectie ‘Mobiel Feest’ kwamen verrassende thematische en regie-experimenten aan bod. A LIAR’S AUTOBIOGRAPHY (UK, Bill Jones e.a.) is een verzonnen biografie over de Monty Python Graham Chapman in een mix van life action en animatie in de beste Monty Python-traditie. Meeslepend en verrassend verwarrend is de kitcherige ANNA KARENINA-bewerking van Joe Wright. Ontheiligend maar diepgravender dan een klassieke Shakespeare-enscenering is de Italiaanse AMLETO²-monoloog, geschreven en vertolkt door Filippo Timo, in een regie van en in 3D verfilmd door Felice Cappa. In deze sectie kreeg overigens de Frans-Belgische COULEUR DE PEAU: MIEL van Jung, Laurent Boileau een eervolle vermelding.

Het onderdeel dat het TFF allicht het meest aan het hart ligt is ‘TorinoFilmLab’, het naar analogie van het Huub Bals-Fonds opgerichte Fonds sinds 2008. De (co-)financiering geeft aan waar het Festival op aan stuurt: kansen geven aan opkomend talent uit landen met een beperkte filmindustrie- en/of expressie-mogelijkheden. WADJDA van Haifaa al Mansour oogt als een kinderfilm; een meisje droomt van een fiets. Een metafoor voor de onderdrukking van de vrouw van jongsaf aan in een in een mand zoals Saudi-Arabië. Ook de al in België uitgekomen Iraanse ‘familiefilm’ A RESPECTABLE FAMILY van Massoud Bakhshi is opgebouwd zoals een thriller rond een erfenis maar wijst met de vinger naar de corruptie binnen het regime. LEONES van de Argentijnse Jazmin Lòpez had evenzeer een ‘Mobiel Feest’ kunnen zijn wegens de tijdloze en wat mysterieuze dwaaltocht van een groepje kinderen in een bos op weg naar…?
Gianni Amelio keert na vier jaar festivaldirectie terug achter de camera. Hij laat het roer voor het 31ste editie over aan collega-filmregisseur Gabriele Salvatores en hoopt dat het Festival rechttoe rechtaan zijn roeping volgt zonder te zwichten voor de glamour, iets waar de nu centrum-rechse regio Piemonte, de belangrijke sponsor, veeleer op uit is.

Geschreven door MARCEL MEEUS
 
onomatopee