Torino Filmfestival van start in Filmstad 2020

De 37ste editie van het festival in de Noord-Italiaanse stad Turijn is een aanloop naar een erkenning als Filmstad 2020. Een titel die Turijn informeel al langer dan vandaag draagt, onder meer dankzij het festival dat vandaag uit de startblokken schiet.

Sinds de automerken Fiat en Chrysler in 2014 samensmolten tot FCA, met sociale zetel in Amsterdam, is Turijn na meer dan een eeuw niet langer dé Fiatstad. Om dat prestigeverlies te compenseren heeft het stadsbestuur nu beslist om Turijn uit te roepen tot Filmstad 2020. Waarmee het de al langer bestaande filmcultuur officieel erkent. De Noord-Italiaanse stad aan de Alpen was immers de pionier van de Italiaanse filmindustrie, met als boegbeeld het kolossale Cabiria (1914, Giuseppe Pastrone), gearchiveerd in het filmmuseum La Mole Antonelliana. Achter de schermen verleent de Filmcommissie van Turijn en van de regio Piëmonte – zoals die ook bestaan in andere Italiaanse regio’s – financiële en logistieke steun aan film- en andere audiovisuele projecten. Maar de meest zichtbare kant van de Turijnse filmactiviteiten blijft het Torino Filmfestival, nu toe aan zijn 37ste editie.

Als aftrap van het filmjaar, van TFF 37 en van twintig jaar Filmmuseum speelde het orkest van het Turijnse operatheater Regio donderdagavond Italiaanse filmsoundtracks. Vanaf januari, en gedurende heel 2020, vinden er veel filminitiatieven plaats, waaronder de openluchtinstallatie op de centrale Piazza Castello. Daar zijn muziekuittreksels te horen van films die zijn verbonden aan Turijn, waaronder Dopo mezzanotte (2003, Davide Ferrario). Die lichtvoetige film over (cinefiele) liefde vat de geest van het feestelijke filmjaar heel goed samen.

Het Torino Filmfestival spreidt zich traditioneel over diverse afdelingen. Het kijkt zowel internationaal als nationaal vooral naar het heden, gluurt een beetje naar de toekomst (beloften) en houdt ook het verleden in ere. Daarbij toont het TFF zowel lange, halflange als korte fictiefilms en documentaires. Terwijl de speelfilmcompetitie Torino 37 en de afdeling TorinoFilmLab (door het festivalfonds gesteunde eerste werken) zich vooral tot cinefielen richten, verzamelen de categorieën Onde (Golven) en Festa Mobile uiteenlopende invalshoeken. Uit dat laatste luik zijn de openings- en afsluitingsfilm geplukt. JOJO RABBIT van de Nieuw-Zeelander Taika Waititi is een zwarte komedie, bekroond met de persprijs op het festival van Toronto, waarin een Weens jongetje tijdens het naziregime in Hitler zijn voorbeeld ziet, maar vervolgens gaat twijfelen aan zijn held. TFF 37 sluit af met KNIVES OUT van Rian Johnson, een luchtige detective à la Agatha Christie met Daniel Craig als een Poirotepigoon.

Het festival biedt ook plaats aan andere commerciële, Italiaanse premières als THE GOOD LIAR (Bill Condon), TRUE HISTORY OF KELLY GANG (Justin Kurzel) of MIENTRAS DURE LA GUERRA (Alejandro Amenebar), voor docufilms (FRIDA VIVA LA VIDA, Giovanni Troilo) en voor hommages. Zo is er een eerbetoon aan Abel Ferrara met zijn recente THE PROJECTIONIST en TOMMASO, met films van de in Berlijn opgemerkte Teona Strugar Mitevska (GOD EXISTS, HER NAME IS PETRUNYA) en met zelfs een miniretrospectieve van de Italiaanse schrijver-cineast Mario Soldati. Er wordt ook teruggeblikt naar films die ‘Grote emoties’ opriepen, van SUNSET BOULEVARD (1950, Billy Wilder) over ORDET (1955, Carl Dreyer) tot WHAT’S EATING GILBERT GRAPE (1993, Lasse Hallström).

Een uitgebreide retrospectieve van een halve eeuw horrorfilms draagt de aan Frankenstein onteende titel It Could Work! en gaat van DAS CABINET DES DR. CALIGARI (1920, Robert Wiene) tot DR JEKYLL & SISTER HYDE (1970, Roy Ward Baker). In dit kader ontvangt de Engelse actrice Barbare Steele (°1937) de Gran Premio Torino voor haar aandeel als ‘Mistress of the Night’ (dixit schrijver Clive Barker) in het internationale en Italiaanse succes van het horrorgenre van de jaren 60, onder andere met La maschera del diavolo (1960, Mario Bava) en The Pit and the Pendulum (1961, Roger Corman). De late uurtjes van de festivaldagen, gevat in de sectie After Hours, worden gevuld met hedendaagse genrefilms, inclusief de wat vreemde keuze voor de europolitieke satire THE BAREFOOT EMPEROR van Peter Brosens en Jessica Woodworth, opvolger van hun King of the Belgians.

TFF 37 vindt plaats van 22 tot 30 november. Meer informatie vind je op de site van het festival.

Beeld: Jojo Rabbit

Geschreven door MARCEL MEEUS