Tot Altijd uitgeroepen tot Beste Film op de Vlaamse Filmprijzen

Op de slotdag van het Filmfestival van Oostende werden naar jaarlijkse traditie de Ensors, dat is de nieuwe naam voor de Vlaamse Filmprijzen, uitgereikt. Tot Altijd (foto) van Nic Balthazar werd uitgeroepen tot Beste Film, en versloeg dus medegenomineerden Hasta La Vista! (Geoffrey Enthoven) en The Invader (Nicolas Provost).

“Ik ben zo blij, en ik zal u ook zeggen waarom. Ik ben naar The Invader gaan kijken, en ik zei tegen Nicolas ‘wat een film! fantastisch!’ Ik ben naar Hasta La Vista! geweest en ook daar zei ik tegen Geoffrey: ‘wat een film! fantastisch!’” zei een zichtbare verraste Nic Balthazar. “We zijn heel goed bezig in Vlaanderen en het is zo een voorrecht hier te mogen zijn. Ik ben begonnen als filmjournalist en ik heb het allemaal weten veranderen.” Balthazar loofde ook uitgebreid zijn hoofdrolspelers Koen De Graeve en Geert Van Rampelberg. Tot Altijd vertelt het verhaal van MS patiënt Mario Verstraete, die als eerste gebruik maakte van de euthanasiewetgeving in België.

Michael R. Roskam en Hans Herbots mochten de prijs voor Beste Regie uitreiken. Debutant Nicolas Provost (The Invader) versloeg Nic Balthazar (Tot Altijd) en Geoffrey Enthoven (Hasta La Vista!). Provost droeg de prijs op aan zijn hoofdrolspeler Isaka Sawadogo , ‘een beest van een acteur’ met wie hij eerder een kortfilm inblikte. Speciaal voor hem schreef hij The Invader. Sawadogo bouwde met zijn bescheiden loon voor de film een school voor arme kinderen in Afrika. Ook in de categorie Beste Scenario waren dezelfde drie films genomineerd. Hier was het Pierre De Clercq die de Ensor in ontvangst mocht nemen voor Hasta La Vista!. De drie belangrijkste prijzen werden dus netjes verdeeld onder telkens dezelfde drie genomineerden: Tot Altijd, The Invader en Hasta La Vista!.

Jurylid Johan Heldenbergh, die de prijs voor Beste Actrice uitreikte, benadrukte hoe moeilijk het was geweest voor de juryleden om een consensus te bereiken, en dat dat vooral het geval was geweest bij de acteursprijzen. De prijs voor Beste Actrice ging uiteindelijk naar Evelien Bosmans, die ook in de categorie Beste Debuut genomineerd was. Chris Lomme en Barabara Sarafian, ook juryleden, mochten de Beste Acteursprijs uitreiken. Die ging verrassend naar Geert Van Rampelberg (Tot Altijd). Zijn goede vriend Koen De Graeve was in dezelfde categorie genomineerd, ook voor zijn werk in Tot Altijd. Hij werd in de favorietenrol geduwd. De prijzen voor de Beste Bijrollen gingen naar Tiny Bertels en Lucas Van den Eynde, beide voor hun prestatie in Groenten uit Balen.

De Ensors werden stevig uitgebreid dit jaar. Heel wat prijzen werden voor het eerst uitgereikt, zoals Beste Kostuum (Nathalie Leborgne (The Invader)) en Beste Art Direction (Hubert Pouille (Swooni)). Pouille, die al heel wat jaren meedraait in het vak, verklaarde erg blij te zijn dat Art Direction eindelijk erkenning krijgt van de Vlaamse filmwereld. Ook nieuw was Beste Co Productie, waarin een samenwerking tussen Vlaanderen en Wallonië gevierd werd. De Ensor ging naar A perdre la raison van Joachim Lafosse, die dit jaar met zijn film ook naar Cannes nevensectie Un Certain Regard mocht (waar actrice Émilie Dequenne prompt bekroond werd). Lafosse zorgde voor een geanimeerde speech.

De Beste Verdienste, een Ensor die mensen uit de Vlaamse filmwereld wil lauweren voor een speciale of unieke verwezenlijking in het afgelopen filmjaar, ging naar regisseur Michael R. Roskam en acteur Matthias Schoenaerts, die met Rundskop een Oscarnominatie in de wacht sleepten.

Vlaams Audiovisueel Fonds intendant Pierre Drouot kreeg de Cultuurprijs Film. “Anno 2012 kan de Vlaamse film wereldwijd op heel wat interesse rekenen, en dat is zeker voor een deel te danken aan het VAF. Pierre speelde daarin een belangrijke rol,” zei Roel Van Bambost, die samen met Drouot afstudeerde aan het Rits. Hij overliep de rijke carrière van Drouot, met aandacht voor zijn verwezenlijkingen als regisseur en producent. “Vandaag is hij mentor en coach voor een nieuwe generatie Vlaamse cineasten, wiens projecten hij objectief en pragmatisch begeleidt.” Drouot is sinds 2005 intendant van het VAF. “Zonder mijn naaste medewerkers zou ik deze prijs nooit gehaald hebben,” wist Drouot.

De presentatie van de Vlaamse filmprijzen werd dit jaar verzorgd door VRT filmjournalist Ward Verrijcken. Tussen het uitreiken van de prijzen door werd er vooruit geblikt op het volgende filmjaar. Zo passeerden onder andere de trailers van The Broken Circle Breakdown (Felix Van Groeningen) en Het Vijfde Seizoen (Peter Brosens en Jessica Woodworth) de revue.

Het Filmfestival van Oostende was dit jaar toe aan de zesde editie. Het festival focust sterk op de Vlaamse film. Zo mocht dit jaar Little Black Spiders, de nieuwe film van Patrice Toye, het festival op gang trappen. Juryvoorzitter dit jaar was Bart De Pauw.

Alle winnaars op een rijtje (in volgorde van uitreiking):

Beste Kostuum: Nathalie Leborgne (The Invader)
Beste Art Direction: Hubert Pouille (Swooni)
Beste Vrouwelijke Bijrol: Tiny Bertels (Groenten uit Balen)
Beste Mannelijke Bijrol: Lucas Van den Eynde (Groenten uit Balen)
Beste Montage: Philippe Ravoet (Tot Altijd)
Beste Muziek: Sacha en Evgueni Galperine (The Invader)
Beste Co Productie: A perdre la raison (Joachim Lafosse)
Beste Debuut (Acteur/Actrice): Tom Audenaert (Hasta La Vista!)
Beste Verdienste: Matthias Schoenaerts en Michael R. Roskam
Beste Director of Photography: Frank van den Eeden (The Invader)
Beste Scenario: Pierre De Clercq (Hasta La Vista!)
Beste Actrice: Evelien Bosmans (Groenten uit Balen)
Beste Acteur: Geert Van Rampelberg (Tot Altijd)
Beste Regie: Nicolas Provost (The Invader)
Beste Film: Tot Altijd (Nic Balthazar)

Geschreven door NIELS LAVEREN