Tribeca, derde verslag

Making a difference

New York. Het zijn niet altijd gloednieuwe films die in Tribeca te zien zijn. Soms dient een filmfestival, zeker in de States, om ook een inhaalbeweging te maken, niet in de laatste plaats naar Europese films toe.

In ODAYAKA (foto) speelt Kiki Sugini een jonge moeder die op de dag van de grote aardbeving in het Japanse Fukushima door haar man in de steek wordt gelaten. In feite gaat het verhaal over twee jonge vrouwen op een kantelmoment in hun leven. Ze worden door externe omstandigheden gedwongen om belangrijke keuzes te maken. Yukako (Kiki Sugini) gaat ten onder aan de nefaste gevolgen van de ramp. Haar tegenspeelster Tatsuya (Yukiko Shinohara) is op haar manier slachtoffer van de onzekerheid die de catastrofe met zich meebrengt, maar weet zich staande te houden. ODAYAKA is een kleine film over grote thema’s die de kijker ontroert dankzij een sterk scenario en een uitstekende regie. Beide actrices slagen met verve om diepmenselijke gevoelens in al hun facetten te uiten. Hierdoor wint de film, die op het eerste gezicht eenvoudig oogt, aan diepgang en ook aan herkenbaarheid. Na de vertoning verneem ik tijdens een leuk gesprekje met actrice en producent dat de film ook was geselecteerd voor het festival van Rotterdam.

ALCESTE A BICYCLETTE van Philippe Le Guay (The Woman on the 6th Floor) wordt door Frédéric Boyer (artistic director) aangeprezen als “een heerlijke, intelligente en wrede komedie over het plezier van het spelen met woorden.” Televisiester Gauthier Valence (Lambert Wilson) gaat zijn vriend Serge Tanneur (Fabrice Luchini) opzoeken in zijn woonst in Île de Ré, nadat die drie jaar tevoren afscheid heeft genomen van de Franse theater- en filmscène. Gauthier wil Serge overtuigen om de draad terug op te nemen in het befaamde stuk de Misanthrope van Molière. Je ziet beide vrienden worstelen met een thema zoals vriendschap, maar ook met ego, ijdelheid en verraad. De film beklijft door zijn ritme, de muzikaliteit, de poëzie van Molière en een intelligent scenario. Beide acteurs, doorgewinterd als ze zijn, blijken voor hun rol geknipt en dat maakt van ALCESTE A BICYCLETTE een wervelende filmervaring met een wat wrange nasmaak.

Onze Belgische vertegenwoordiger THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN ten slotte wordt door het publiek positief onthaald. Er werd gelachen én gehuild. Het genereuze applaus na de film doet vermoeden dat de film kans maakt om de Heineken Audience Award for Best Feature Narrative te winnen.

Geschreven door JESSA WILDEMEERSCH