Tribeca Filmfestival: het dagboek van Jessa Wildemeersch 5

Tribeca Film Festival
Manhattan
18-29 April 2012

Dagboek 5

New York. De Zuid-Koreaanse documentaire PLANET OF SNAIL (foto) van Seung-Jun Li vertelt het liefdesverhaal van een dove en blinde man, Young-Chan, en zijn dwergvrouwtje Soon-Ho. Seung-Lu observeert zijn protagonisten zorgvuldig. Je ziet hen in hun dagelijkse routine. Dingen die voor mensen zonder handicap vanzelfsprekend lijken - zoals het vervangen van een lamp - zijn voor hen een hele onderneming. De poëzie die Young-Chan schrijft op een voor blinden ontworpen computer (hij droomt ervan om ooit een schrijver te worden) wordt door de filmregisseur gebruikt als voice-over. Hierdoor krijg je inzicht in de de gedachtenwereld van Young-Chan. PLANET OF SNAIL is een uiterst origineel als documentaire. Als kijker krijg je het gevoel dat Young-Chan - die moet leven met drie zintuigen - toegang heeft tot een planeet en de zintuiglijke rijkdom bezit waarvan mensen met vijf goed functioneerde zintuigen alleen maar kunnen dromen.

Voor een rood licht. Een man op een koersfiets houdt halt naast mij. Hij zegt dat ik een helm moet dragen. Zijn ex-vriendin heeft een ongeval gehad en heeft nog altijd hoofdpijn. “Probeer op je fiets altijd genoeg afstand te houden,” zegt hij. Het licht springt op groen, ik dank hem voor de goede raad en hij rijdt verder. Er zijn zoveel mensen in New York, die graag hun verhaal kwijt willen aan een wildvreemde.

In EVERY TUESDAY: A PORTRAIT OF THE NEW YORKER CARTOONISTS worden een viertal tekenaars gevolgd die elke dinsdag hun cartoons binnenbrengen bij het gerenommeerde blad The New Yorker. Nadien gaan ze traditioneel samen lunchen in een café in midtown Manhattan. Gordon Loube portretteert het isolement van de cartoonist, hun overlevingsstrijd en ‘de queeste’ naar de ultieme cartoon. Een parel van een documentaire over de mensen achter de grappige, soms onbegrijpelijke prentjes die ons de drukte van een overvolle dag even doen vergeten.

In THE LAST ICE MERCHANT van Sandy Patch blijft een ijsverkoper trouw aan de familietraditie. Hij haalt het ijs uit de hoogste berg van Ecuador. Zijn broers hebben zich ondertussen neergelegd bij de invoer van geprefabriceerd ijs en kiezen voor een beter loon en een minder zwaar beroep.

In de Short Documentary Competion op TFF 2012 lijkt het alsof de filmmakers kost wat kost het verhaal van de kleine man opvissen, uit vrees dat het anders verloren gaat, zoekgeraakt in de plooien van de tijd. Schoonheid zit in het detail.

Geschreven door JESSA WILDEMEERSCH