UBFP kiest Parasite als favoriet van 2019

De Unie van de Belgische Filmpers (UBFP) nam gisterenavond afscheid van filmjaar 2019. 61 leden stemden en debateerden over hun favorieten. 'Dolor y gloria', 'Portrait de la jeune fille en feu', 'Joker' en 'Les misérables' moesten het onderspit delven tegen Bong Joon-ho's PARASITE.

Eerder dit jaar publiceerde Filmmagie met dank aan twaalf critici van verscheidene media zijn jaaroverzicht, waaruit het Franse kostuumdrama Portrait de la jeune fille en feu als winnaar uit de bus kwam, met PARASITE in het voetlicht. In mei won PARASITE ook de hoofdprijs op het festival van Cannes. Daarmee ging voor het eerst een Gouden Palm naar een Koreaanse productie, een mooi cadeau voor 100ste verjaardag van de Koreaanse cinema. 2019 was in België een bijzonder sterk jaar voor Oost-Aziatische films, met ook An Elephant Sitting Still (Hu Bo, China) en So Long, My Son (Wang Xiaoshuai, China) die volop in de eindejaarslijsten opdoken.  

PARASITE, Bong Joon-ho's zevende lange film, is een pittige satire waarin Bong Joon-ho de rigide klassenmaatschappij in zijn thuisland fileert. Een arm gezin, dat in een kelder leeft, werkt zich op slinkse wijze binnen in een rijkeluisvilla. Het geluk is van korte duur, want thrillerelementen doen al snel hun intrede in de film, om uiteindelijk bij ware horror te belanden. Bjorn Gabriels schreef bij de release in september: "PARASITE schept een microkosmos waarin zogenaamde mislukkelingen en succesnummers elkaar treffen. Ze overschrijden elkaars grenzen en de polarisering loopt uit de hand. Bezitsdrang leidt tot buitensporig geweld. Het antwoord op dit conflict vindt PARASITE in solidariteit. Met een zwierige stijl en een flinke scheut satire is Bongs parabel over falen en succes een ware filmische triomf." Herlees hier de recensie en duik in Filmmagie 697 voor een carrièreportret over Bong Joon-ho. 

Buiten de Grote Prijs reikt de filmpersbond ook jaarlijks zijn Humanumprijs uit aan een maatschappelijk geëngageerde film. Dit jaar ging Les misérables met die eer lopen. Het langspeeldebuut van Ladj Ly zit met zijn camera een (fictief) politieteam in de Parijse banlieus op de huid. Een van hen maakt tijdens hun dagelijkse ronde een grote fout. De escalatie van geweld is echter vastgelegd met een drone, waarop een spannend kat-en-muisspel ontstaat tussen verschillende groepen van de wijk. Ly gaat de clichés over de arme, zwarte wijken (drugs, rap, grote misdaad) uit de weg en focust op het belang van de jeugd (de toekomst) voor een politiek geladen thriller met een opvallende cameravoering. De andere, eveneens aan te raden films die aan meedingden naar de Humanumprijs waren Green Book, de Belgische Oscarinzending Nuestras madres, het matige maar goedbedoelde Hors normes en het sterk aan te bevelen Atlantique

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS
 
onomatopee