VAF blikt terug op 2013

Meer scenario’s en kortfilms dan in voorgaande jaren, een extra oproep voor jeugd- en kinderfilmscenario’s, het budget van de Bredacommissie, die coproducties met Nederland financiert, verhoogt van 150 000 naar 200 000 euro en de overname van bevoegdheden (zoals filmeducatie, -publicaties en -festivals) van onder meer via het kunstendecreet . Dat zijn maar enkele van de opvallende punten die in het jaarverslag van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) aan bod kwamen. Tegelijk een terugblik en een blik vooruit dus.

“Gevestigde kunstenaars zouden meer moeten kunnen leunen op andere bronnen van financiering, niet uitsluitend op het VAF. Zo komt er meer ruimte voor jong talent”, stelde Karla Puttemans, verantwoordelijk is voor het steunen van projecten. Acht regisseurs van de elf Vlaamse fictiefilms die in 2013 productiesteun kregen, zijn debutanten. Onder hen Adil El Arbi, die voor zijn kortfilm Broeders in Gent de prijs voor beste kortfilm van een student én op het Leuvense kortfilmfestival de publieksprijs kreeg. Er werden meer scenariopremies dan ooit uitgekeerd, al is de stijging niet zo groot als in de periode 2008 - 2012, toen het aantal verdriedubbelde. Ook kortfilms vinden alsmaar meer hun weg naar het VAF; zesentwintig films, inclusief animatie en experimenteel (via Filmlab), kregen in 2013 steun. Onder meer ook Tom Van Avermaets DOOD VAN EEN SCHADUW (foto, Oscarnominatie) en Gilles Couliers MONT BLANC (in kortfilmcompetitie op het Festival van Cannes 2013) werden gesteund om hun films op festivals te promoten.

Het VAF wil Vlaams-Nederlandse coproducties stimuleren. Daarom hebben ze het budget dat de Bredacommissie in 2014 kan toekennen per film (vier per jaar telkens) opgetrokken van 150 000 naar 200 000 euro. Vorig jaar kregen vier films productiesteun, waaronder de jeugdfilm HET LEVEN VOLGENS NINO van Simone van Dusseldorp en drama ONDER HET HART van Nicole van Kilsdonk.

En er komt dit jaar een extra call voor jeugd- en kinderfilmscenario’s. Daar wil het VAF voortaan ook op inzetten. “In België pakt Studio 100 een zeer grote plaats op de markt in, met alle respect” aldus Puttemans. “Maar dat maakt de nood aan onafhankelijke producties kleiner dan in bijvoorbeeld Nederland of Denemarken, waar de markt voor kinder- en jeugdfilms veel diverser is. Het VAF wil die kleinere filmmakers ook een kans geven.”

In 2014 komen alle bevoegdheden van het kunstendecreet naar het VAF. Dat houdt in dat het fonds verantwoordelijk wordt voor de subsidiëring van onder meer filmeducatie, -festivals en -publicaties. Vanaf 2016 beslist het VAF ook over de aanvragen en het ontvangen van steun in deze categorie. Over hoe ze de filmeducatieve rol zullen invullen (b.v. voor kinderen-, jongeren, ook volwassenen?), wil het VAF voorlopig nog geen uitspraak doen. Eerst komt er een overleg met de nieuwe minister van cultuur. Die overdracht van bevoegdheden betekent niet sowieso dat er meer budget komt. “Ofwel zullen nieuwe gesubsidieerde projecten dus ten koste gaan van de vroeger gesteunde, ofwel zullen we meer geld moeten vragen aan onze voogdijminister ”, vertelde directeur-intendant van het VAF Pierre Drouot.

In 2014 wil het VAF voor 12 682 582 euro aan creatiesteun besteden. In totaal zou het VAF-budget 16 414 780 euro bedragen. De nieuwe beheersovereenkomst voor vijf jaar is evenwel nog niet goedgekeurd. Dat zou in de komende dagen moeten gebeuren.

Geschreven door WOUTER SPILLEBEEN