Van Berlijn naar Cannes

Nadat Jafar Panahi in Berlijn de Gouden Beer en de Prijs van de internationale filmkritiek (Fipresci) mocht ontvangen met de heel amusante satire 'Taxi' – hier eind april al in de bioscoop als 'Taxi Teheran' – wordt er nu al lustig op los gespeculeerd over wie zal worden geselecteerd voor het nakende prestigieuze Filmfestival van Cannes half mei. We werpen alvast een eerste blik op het indrukwekkende internationale aanbod op het bord van artistiek directeur Thierry Fremaux & co. Misschien schuilt in de hier geciteerde filmtitels al wel de Gouden Palm 2015, de opvolger van recente Gouden Palmen zoals 'Winter Sleep' (2014) en van La Vie d'Adèle' (2013).

Italië verzekert zijn kansen met films van zowel Palme d’Or-winnaar Nanni Moretti als van tweemalig Grand Prix-winnaar Matteo Garrone. Moretti levert met MIA MADRE een op zijn minst deels biografische prent af met zijn lievelingsactrice Margerita Buy en zichzelf in de hoofdrollen. Voor de gekostumeerde horrorfantasie THE TALE OF TALES met Salma Hayek en Vincent Cassel haalde Garrone inspiratie bij de vroegste versies van bekende sprookjes zoals Assepoester en Rapunzel. Naast deze twee grootschutters vinden we ook Paolo Sorrentino terug met (‘YOUTH’ of ‘In the Future’) als sterke kanshebber.

Behalve Italië dat hoopt op drie selecties van drie grootheden uit de hedendaagse Italiaanse film denkt Griekenland met twee belangrijke exponenten van de nieuwe Griekse film eindelijk nog eens in competitie in Cannes te scoren. Reikhalzend wordt alvast uitgekeken naar CHEVALIER van de Griekse cineaste Athina Tsangari (‘Attenberg’), hoewel het verhaal over zes mannen die verwikkeld raken in een uiterst competitief spel op een luxe-jacht wel eens uit de boot zou kunnen vallen. Veel rumoer omringt eveneens LOBSTER (foto) al, het Engelstalige debuut van landgenoot Yorgos Lanthimos (‘Dogtooth’). De dystopische prent kan rekenen op namen zoals Colin Farrell, Rachel Weisz en Lea Seydoux.

Engelsman Stephen Frears stuurde ICON in, over het dopingschandaal rond de Amerikaanse wielrenner Lance Armstrong. En dat J.G. Ballard uiterst adaptatievriendelijke romans pent, blijkt nogmaals uit Ben Wheatley’s verfilming van HIGH-RISE. Frankrijk heeft zoals altijd een uitgebreid aanbod dat haar eigen comité toegewezen krijgt. Mogelijke deelnemers zijn onder anderen Maiwenns MON ROI met Vincent Cassel, Xavier Gianolli’s époque film MARGUERITE, Arnaud Desplechins NOS ARCADES, Jean-Paul Rappeneau’s BELLES FAMILLES en Philippe Garrels L’OMBRE DES FEMMES. Franse iconen Gerard Depardieu en Isabelle Huppert gaan in Guillaume Nicloux’ drama THE VALLEY OF LOVE op zoek naar de geest van hun overleden zoon.

Huppert, traditioneel de chouchou in Cannes, valt samen met Jesse Eisenberg en Amy Ryan ook op in LOUDER THAN BOMBS, het Engelstalige debuut van de Noor Joachim Trier. Roemeens regisseur Radu Muntean poogt dit jaar in de running te komen met de roadmovie ONE FLOOR BELOW en vanuit Latijns-Amerikaanse hoek zijn de verwachtingen hooggespannen voor de Argentijnse filmregisseurs Pablo Trapero, met de suspense thriller THE CLAN, en Santiago Mitre met een remake van het controversiële LA PATOTA uit 1961.

Anurag Kashyap, vaak geprezen als dé vertegenwoordiger van de nieuwe Indiase cinemagolf, werpt zijn hoed in de ring met BOMBAY VELVET, een film noir met een gigantische cast: onder anderen Ranbir Kapoor, Anushka Sharma, Karan Johar en Kay Kay Menon.
Ook Azië biedt Fremaux en zijn team traditiegetrouw ruime keuze. Thaïse hoogvlieger Apichatpong Weerashetakul (‘Tropical Malady’), ook al een ex-winnaar van de Palme d’Or, zal LOVE IN KHON KAEN op tijd klaar hebben. Enkele oude bekenden uit Japan hopen over enkele weken hun valiezen te kunnen maken. Naomi Kawase, vorig jaar lang in de running voor de Gouden Palm met het even mooie als lyrische coming-of-age verhaal ‘Still the Water’, levert nu SWEET RED BEAN PASTE op. En haar bloodbrother Hirokazu 'Like Father Like Son' Kore’eda stelt zijn kandidatuur met het melodrama KAMAKURA STORY. Genrefilmer Kiyoshi Kurosawa (‘Pulse’) legt momenteel de laatste hand aan JOURNEY TO THE SHORE met de Japanse sterren Tadanobu Asano en Eri Fukatsu. Takeshi Kitano, nog een habitué in Cannes, zou naar verluidt RYUZO TO 7 NIN NO KOBUN TACHI voltooid hebben en indie-icoon Sono Sion heeft SHINJUKU SWAN in de aanbieding.

Voorts zijn vele ogen gericht op de Taiwanese grootmeester Hou Hsiao-Hsien (‘Flowers of Shanghai’, ‘Millennium Mambo’), wiens langverwachte THE ASSASSIN wel eens eindelijk het daglicht zou kunnen zien. Ook MOUNTAINS MAY DEPART van de kritische Chinese cineast Jia Zhang-Ke is een grote kanshebber, hoewel een klein deel nog gedraaid moet worden in Australië.

Over eventuele Belgische inzendingen is tot op heden nog niet veel geweten.

Geschreven door NANA VAN DE POEL