Van graf tot Hortazaal: BIFFF 2019

Het is weer zo ver! Het ondertussen legendarische Brussels International Festival of the Fantastic Film (BIFFF) opent van 9 tot 21 april opnieuw de deuren in BOZAR. Het BIFFF is een wereldspeler op vlak van genrefilmfestivals, maar in Vlaanderen spijtig genoeg nog relatief onbekend. Laten we daar spoedig verandering in te brengen.

Op de 37ste editie van het ‘Brussels International Fantasy, Fantastic, Thriller and Science Fiction Film Festival’ – de naam blijft maar groeien – viert pure, onbeschaamde liefde voor genrefilms hoogtij. Zoals in alle kunsten worden in de filmwereld genrewerken vaak als minderwaardig beschouwd. Horror, thriller en fantasy hebben ook vandaag nog vaak een zeer pejoratieve bijklank voor veel filmliefhebbers, die er hun neus voor ophalen. De specifieke vormtaal die in veel genrecinema gehanteerd wordt, biedt echter in combinatie met een sterke cinematografische visie evenzeer grote filmkunst en is even goed in staat om meesterwerken op te leveren. Wie kijkt naar de wortels van het horrorgenre, bijvoorbeeld, kan vaststellen dat beroemde voorgangers als Das Cabinet des Dr. Caligari (1920), Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922), Frankenstein (1931), The Mummy (1932), Night of the Living Dead (1968) (of de meesterwerkjes Cat People (1942) en I Walked with a Zombie (1942) van de grote Jacques Tourneur) een stevige basis hebben gelegd voor een van de genres die het meest door stijl en vorm gedefinieerd zijn. Horror is bij uitstek ook het genre van het expliciete coloriet: wat is er immers mooier dan dieprode bloedspatten op het scherm?

Ook dit jaar zal het programma van dit wonderbaarlijke festival je niet enkel doen beven en lachen, maar je ook tot reflectie aanzetten. De genres waar het op het BIFFF om draait zijn vaak een reflectie geweest van maatschappelijke situaties, van de grote angsten van een tijd. De inhoudelijke of narratieve benadering in genrefilms zorgt ervoor dat die via fantasiewerelden de contemporaine maatschappij een spiegel kunnen voorhouden. Denk aan Romero's Dawn of the Dead, waarin zombies door een winkelcentrum slenteren op zoek naar levend vlees, verwijzend naar het consumentisme dat we vandaag nog zien in shoppingcentra. Op het festival dit jaar zien we GO HOME, over extremisten die hun toevlucht zoeken in een asielcentrum. In I’M BACK maakt Mussolini een comeback in de 21ste eeuw. Verder staan terrorisme (THE UNTHINKABLE), klimaatrampen (THE QUAKE) en de dreiging van een derde wereldoorlog (TAKE POINT) op het programma.

Tegelijk is het BIFFF een festival van contrasten. Zelden wordt er zo veel gelachen in de art-nouveauzalen van BOZAR als tijdens dit festival. Misschien is dat wel omdat de beste remedie tegen angst humor is. Een van de hilarische tradities van het BIFFF is dat het publiek van zelfs de meest gerenommeerde cineasten ‘une chanson’ eist wanneer die het podium betreden. De publieksparticipatie is ondertussen een begrip op zichzelf geworden en we raden je ten zeerste aan mee te komen huilen naar de volle maan.

Naast de filmprogrammatie biedt het BIFFF een hele reeks randactiviteiten, die een groot deel uitmaken van de onweerstaanbare charme van het festival. Die zijn dit jaar onder andere de Fantasy Market waar evenzeer een ‘nerd spotting’ kan plaatsvinden, de bodypaintwedstrijd (je kan best al beginnen te trainen), voorstellingen van allerhande theatergezelschappen en hypnotiseurs, het ArtBIFF met angstaanjagende kunst om boven je bed te hangen en last but not least een rafting-race op mensenzee. Je leest het goed: een raft dat enkel kan drijven op rivieren van mensenmassa’s.

De nog jonge virtualrealitycinema is er als de kippen bij om zich aan het horrorgenre te koppelen en de kijker nieuwe lichamelijke sensaties aan te bieden. Horror is dan ook een genre dat zich bijzonder goed leent tot een sterk lichamelijke vorm van cinema en de viscerale impact is vaak veel groter dan bij blockbusters die dat krampachtig proberen na te streven. Het BIFFF stelt voor de eerste keer een competitie voor van virtualreality-ervaringen, met vijftien films in de selectie die duren van vier tot zestien minuten.

Een ander hoogtepunt op het festival is de masterclass met Steve Johnson, wiens bedrijf meewerkte aan de make-up en special effects van genreklassiekers als Videodrome (1983), Ghostbusters (1984), Predator (1987), The Abyss (1989) en Bicentennial Man (1999).

De B-Movie Madness, het internationale Kino Kabaret waarin cineasten in 72 uur tijd een film maken (en vertonen!) en een selectie van bijna zonder budget gedraaide undergroundfilms zijn zeker ook aan te raden. Je merkt het, dit festival heeft een van de meest diverse programma’s die er te vinden zijn.

Cities of Last Things

Tot slot komen we bij de ‘hoofdschotel’ van het festival: de langspeelfilms. PET SEMATARY, een remake van de uitstekende gelijknamige Stephen King-adaptatie van Mary Lambert, en AMERICAN ANIMALS van Bart Layton (van documentaire The Imposter) zullen het festival openen. Twee films van Ierse makers, Neil Jordans thriller GRETA (met Isabelle Huppert in de titelrol) en Lee Cronins mysterieuze horror THE HOLE IN THE GROUND, zullen mogelijk het laatste zijn dat je zal zien voor je opgepeuzeld wordt of gewoon van vermoeidheid neervalt na dit bijzonder intensieve pareltje van een festival.

Hoogtepunten op het festival worden hoogstwaarschijnlijk CITIES OF LAST THINGS van Wi Ding Ho. Deze filmnoirvariant, die stilistisch dicht aanleunt bij Wong Kar-Wai, speelt zich af in het door electronica gedirigeerde Taiwan van de nabije toekomst, waar zelfmoord een groot probleem blijkt te zijn. Daarnaast zullen de hernemingen van de Zuid-Koreaanse films CHASER (2008) en THE WAILING (2016) en het opmerkelijke ONE CUT OF THE DEAD (2017) zorgen voor een sterke portie Aziatische griezel.

Andere films waar erg naar wordt uitgekeken zijn THE BEACH BUM van Harmony Korine, het Argentijnse I AM TOXIC en natuurlijk BODIES AT REST: de grote comeback van Renny Harlin, bekend van onder andere Die Hard 2 (1990), Cliffhanger (1993) en Deep Blue Sea (1999).

Zoals ieder jaar worden er op het witte doek ook verschillende dystopische werelden geschetst (LEVEL 16, ROCK STEADY ROW en ANIARA) of je kan zelf door een schrikwekkende wereld lopen tijdens de nachtelijke ZomBIFFF Run op 13 april (zie de wedstrijd onderaan in dit artikel). Daarbij loop je door hartje Brussel, terwijl de dood om elke hoek dreigt en overal zombies klaar staan om je onverhoeds aan te vallen. Geen paniek echter, bij de start van de race ontvang je een survivalpack!

Als afsluiter is er op 20 april voor de moedigen onder ons het jaarlijkse Vampierenbal in de wondermooie hal van BOZAR, waar alle wezens die verschijnen in je nachtmerries – en de afgelopen tien dagen op het grote scherm – tot leven worden gewekt.

Alle praktische info vind je op www.bifff.net.

Beeld: de festivalposter van BIFFF 2019, een creatie van David P..

Doe gratis mee aan de ZomBIFFF Run op 13 april (pack + film t.w.v. 35 euro) door te mailen naar win@filmmagie.be welk lichaamsdeel je als zombie op het menu verkiest!

Geschreven door YIRKA DE BRUCKER
 
onomatopee