Verslag Berlinale: Sarajevo, 11 september en Shakespeare

Na een tweetal festivaldagen is de kop eraf van de 62 Berlinale. Met de komst van Angelina Jolie heeft het festival zijn eerste Amerikaanse vedette beet. “Uiteraard zijn er over de oorlog in Bosnië heel veel verhalen te vertellen”, zo vertelde ze in Berlijn. “Mijn film IN THE LAND OF BLOOD AND HONEY (foto) is geen documentaire, maar een fictieverhaal waarvoor ik me zeer goed gedocumenteerd heb ter plaatse.”

IN THE LAND OF BLOOD AND HONEY, gesitueerd in de vier jaar dat Sarajevo werd bezet en de bevolking werd geterroriseerd door de Chetniks, de Servische nationalisten, verteld over de onmogelijke liefde van een commandant van dat ongeregelde leger en een jonge artieste, een moslimvrouw die schildert. Jammer genoeg voegt het weinig of niets toe aan wat we al wisten over deze bloedige burgeroorlog.

Is deze film niet in competitie, dan hebben twee andere films zich al gemanifesteerd op het palmares: EXTREMEY LOUD AND INCREDIBLY CLOSE is een intelligente filmadaptatie van het gelijknamige boek. Filmregisseur Stephen Daldry portretteert daarin een tienerjongen die zijn vader verliest in een van de twee WTC-torens op 9/11. Hoe hij de dood van zijn vader, met wie hij een zeer hechte relatie had, vervolgens poogt te overwinnen, zit verwerkt in een spannende zoektocht met een gevonden sleutel als inzet.

Shakespeare was dan weer de inspiratiebron voor de jongste film van de bekende filmbroers Taviani CAESAR MUST DIE. Het door hen uitgekozen theaterstuk CAESAR over het complot onder leiding van Brutus tegen de Romeinse keizer krijgt een ongelooflijke emotionele kracht mee omdat het uitsluitend wordt geacteerd door gevangenen van de Romeinse gevangenis van wie sommigen levenslang hebben.

Geschreven door FREDDY SARTOR
 
onomatopee