Visite in Het Bos, Antwerpen

Het Vlaamse filmlandschap is er een van festivals, niet van arthouses, zo betreuren bioscoopuitbaters weleens, en met hen de distributeurs. In tegenstelling tot het handvol arthouses dat Vlaanderen telt komen zelfs in heel wat dorpen filmfestivals over de vloer. Al is ook dat weer relatief, want hoelang moet bijvoorbeeld Antwerpen – metropool in het diepst van zijn gedachten – het al stellen zonder een groot, invloedrijk festival? Toch flakkeren ook in deze Scheldestad boeiende initiatieven op. Noteer alvast Visite, een voornamelijk op Belgisch documentaire en experimentele films gericht festival dat doorgaat in kunstenplaats Het Bos.

Vanaf de eerste editie in augustus 2016 kiezen de gasten een werk van een maker die hen inspireert naast hun eigen (meestal korte) film. De twee films gaan in dialoog en de uitgenodigde, vaak jonge cineasten lichten hun keuze toe. Het interactieve concept sloeg aan, want vanaf 2017 waren er meteen twee halfjaarlijkse festivals. De volgende editie van Visite, de vijfde al, gaat door van 9 tot en met 19 augustus. Samenstellers Anne Reijniers en Eva van Tongeren, allebei zelf filmmakers, volgen de krijtlijnen waarbinnen ook hun vorige selecties kleurden. Zo gaat er aandacht naar makers die zich wentelen in de schemerzone tussen film en beeldende kunst. Er is een overzicht van werk door de jonge Luikse Eva L’Hoest, waarin ze digitale beelden en virtuele werelden manipuleert, en de Antwerpse met aarde werkende kunstenares Anne Ausloos toont haar SUSPENSION (1999), een registratie van de desintegratie van klei in water. De internationaal meest bekende naam op het programma is Laure Prouvost, de in Rijsel geboren videokunstenares die in 2013 de beroemde Turner Prize won voor haar videowerk WANTEE. Die vertelling over een fictieve grootvader-artiest die bevriend zou zijn geweest met dadakunstenaar Kurt Schwitters stelt ze nu in Het Bos voor. Ook Wim Catrysse heeft een traject in de videokunst, maar toont nu zijn nieuwe, halflange documentaire OUTPOST, gefilmd in de barre levens- en werkomstandigheden van een Russische mijn op Spitsbergen. Het multidisciplinaire kunstenaarsduo Effi & Amir maakte met SOUS LA DOUCHE LE CIEL dan weer een reportage over DoucheFLUX, een Brusselse vzw die wassalons en openbare douches wil installeren waar daklozen zich goedkoop kunnen opfrissen.

Engagement, en dan vooral een bekommernis over de toekomstvisies op Europa, spreekt ook uit de dagboekfilm EUROPA van Hugo Amoedo en de afrofuturistische fictie EUphoria van Black Speaks Back (zie Filmmagie 685). Regisseur Isabelle Tollenaere neemt in haar films minder expliciet stelling in, maar legt wel de vinger op langdurende processen die Fort Europa kenmerken. Haar lange documentaire Battles (2015) filmde de sporen van oorlogsvoering op soms humoristische wijze, onder meer met opblaasbare plastic tanks en als kippenhok gebruikte bunkers. De nieuwe, korte documentaire THE REMEMBERED FILM volgt jonge mannen die in bladgroene bossen deelnemen aan re-enactments van oorlogen. Voor de camera halen ze herinneringen op aan veldslagen waar ze zelf nooit bij waren. De fascinatie voor heroïek en oorlogstactiek duwt elk spatje bloed uit hun gedachten. Daarnaast selecteerde Visite twee films over genderverwachtingen. Het Britse HOUSE OF WOMEN (Michelle Williams Gamaker, 2017) herneemt het auditieproces voor de rol van ‘exotische verleidster’ Kanchi in Black Narcissus (Michael Powell & Emeric Pressburger, 1947) om vraagtekens te plaatsen bij de invulling van ras en gender. In de documentaire GIRLHOOD telefoneert filmmaakster Heleen Declercq met haar moeder over hoe zij niet gelukkig was als meisje en liever jongen wilde zijn. Homevideo’s van haar gaan over in dichtbij gefilmde portretten van andere jongens en meisjes die niet binnen een hokje willen worden geplaatst. De heel diverse films van Visite zijn keer op keer een bezoekje waard.

Visite gaat door van 9 tot 19 augustus in Het Bos, Antwerpen. Interviews met Wim Catrysse, Laure Prouvost en Isabelle Tollenaere worden online gepubliceerd tijdens het festival. 

Meer info

Geschreven door BJORN GABRIELS
 
onomatopee