Viva CinéMAS

Spaanstalige films zijn hotter dan ooit! Naast het jaarlijkse Latino filmfestival in Antwerpen slaan nu de Sphinx Gent & Buda in Kortrijk de handen in elkaar om niet alleen Latijns-Amerikaanse (films uit onder meer Uruguay, Venezuela, Argentinië, Chili) maar ook de echte Spaanse films in de belangstelling te zetten. Daarbij wordt een speciale selectie voorzien van recent werk. Voor sommigen is het de enige kans om ze op het grote scherm te zien: niet te missen dus.

WAKOLDA (foto) van Lucia Puenzo (dochter van Luis, maker van Historia Oficial) en UNA NOCHE (de enige Cubaanse film) zijn de twee openingsfilms van dienst, allebei overladen met internationale nominaties en prijzen. WAKOLDA belooft eerst een zwar(t)e rit te worden met het post WOII-verhaal van Josef Mengele, de nazidokter die ver weg van huis, in Patagonië, een nieuwe identiteit aanneemt en zijn vreselijk verleden wil verbergen maar het experimenteren niet kan laten. Lees het interview met Lucia in de print van Filmmagie mei-juni.

In UNA NOCHE probeert de jonge Raùl zijn leven over een andere boeg te gooien; hij wil Havana inruilen voor Miami. De openingsfilms zetten de toon voor de volledige week van maandag 5 tot dinsdag 13 mei. Naast tragiek is er ook plaats voor wat lichtere drama’s zoals het uit het leven gegrepen LOS INSOLITOS PECES GATO, een verhaal over een moeder die lijdt aan een chronische ziekte en toch haar familie probeert samen te houden, en het even doorleefde als zeer herkenbare Chileense GLORIA, een middelbare vrouw die haar scheiding voorgoed achter zich wil laten door opnieuw de liefde op te zoeken.
Van zwaar drama via een traantje wegpinken naar een zwarte komedie. Met TEMPORAL krijgen we een mozaïekverhaal te zien van vijf werknemers en hun leven in een onzekere economie. Ook komedies met een licht dramatisch toontje worden geserveerd met WORKERS en TANTA AGUA.

Als laatste wordt ook de documentaire niet over het hoofd gezien en daarom staat WHO IS DAYANI CHRISTAL op het programma, over een anonieme migrant en zijn zoektocht naar de Amerikaanse droom. Het hele programma van Cinémas bewijst dat de Spaanstalige cinema een breed publiek kan aanspreken.
Jammer genoeg vergeten hetr van sensualiteit opspattende ‘O ouro do tempo’ van Xavier Bermudez met de adembenemend mooie Nerea Barros, een zedenschets (over een oude, vereenzaamde man die louter in het verleden leeft en geen oog heeft voor zijn bloedmooie hulp in het huishouden…). Cinema die het midden houdt tussen die van een Bunuel en die van (de weliswaar Portugese) filmer Joao Monteiro.
CinéMAS (van 5 tot 13 mei) sluit af met de coming of age film CLUB SANDWICH van Fernando Eimcke. Net zoals bij de openingsfilm wordt het afsluiten van het minifestival ook gevierd met een kleine receptie achteraf.

Alle informatie kan je vinden op http://www.sphinx-cinema.be/event/cinem%C3%A1s-2014 Disfruta!

Geschreven door JULIE MISTIAEN