Vlaamse kortfilms kapen prijzenkast in Brussel

Niet minder dan vier Vlaamse korte films kaapten belangrijke prijzen weg op de 16de editie van het Brussels Short Film Festival (BSFF), het festival met veruit het leukste filmpje om zichzelf aan te kondigen.

In DIT IS RONALD (foto), uitgeroepen tot de winnaar van de nationale competitie, evoceert Jules Comes (Sint-Lukas) een heikel thema. Op een koele, afstandelijke en afgemeten maar ronduit fascinerende wijze, observeert hij aan de hand van slechts snapshots hoe buren een eenzaat met de nek aanzien die zich wat zonderling gedraagt en daardoor sterk aan zichzelf gaat twijfelen; hij kickt op ...kijken. Een anonieme zelfhulpgroep moet hem helpen.

Als Beste Acteur koos de jury voor “un acteur confirmé” Wim Willaert die een heel intens personage neerzet, een zoon die met zijn doodzieke vader een problematische relatie heeft en zich in MONT BLANC van Gilles Coulier verplicht voelt om de oude man te vergezellen op zijn laatste reis. Willaert merkte in zijn woordje van dank snugger op dat hij nu al een Prijs van de Waalse Gemeenschap heeft ontvangen (in Namur op het FIFF enkele jaren geleden) en dus nu ook een van de Brusselse Gemeenschap maar dat er nog een Gemeenschap ontbreekt.” Beste Actrice was Anaïs Moreau in RAE van Emmanuele Nicot.

Een persjury, leden van de UFK-UCC, koos uit het aanbod voor de animatiefilm BETTY'S BLUES van Rémi Vandenitte om “zijn beheerste regie en de symboliek van de muziek”. De Publieksprijs was voor ELECTRIC INDIGO van Jean-Julien Colette.

Met CORPS PERDU – een jonge balletdanser op tournee in het buitenland wordt geconfronteerd met zijn ontluikende seksualiteit die hem danig in de war brengt... – haalde Lukas Dhont (Kask) al zijn derde prijs binnen. Deze keer werd zijn film opgepikt door de jury van de eerste editie van Next Generation van het BSFF (850 inzendingen, 26 films geselecteerd) – zeg maar de studentenfilmcompetitie. Het prijzengeld spaart hij op om zijn film te financieren waar hij zijn master aan de filmschool, het Kask in Gent, hoopt mee te behalen. Internationaal ging de Grote Prijs naar de donkere psychologische film noir FAREWELL JIMMY van Kim Sanghyun die daarin een gangster volgt die net terug vrij is…

De Publieksprijs van Next Generation was voor het hilarische KUS ME ZACHTJES van Anthony Schatteman (Kask) – een jongen out zich op een originele maar compromisloze manier, in de eerste plaats naar zijn vader toe: een schlagerzanger. De jonge maker bedankte het publiek want “De prijs van het publiek is de belangrijkste prijs die je kan krijgen”.

Voegen we er nog aan toe dat in de internationale competitie De Prijs van de Jury ging naar het wat aan Tarantino schatplichtige BLACKSTORY van Stefan & Christoph Brunner. De Internationale Grote Prijs was voor het Bulgaarse JUMP van Kristina Grozeva & Petar Valchanov. Een jongen wordt van een gewisse zelfdood gered door het toeval... dat hem ook de andere kant van de medaille, van het leven laat ontdekken. Een existentiële tragikomedie die wordt gedragen door een behoorlijke portie zwarte humor.

Geschreven door FREDDY SARTOR