Vlamingen welkom in Cannes

Mails en nieuwsberichten stroomden binnen van een euforisch Vlaams Audiovisueel Fonds eind april. Films met Vlaamse inbreng scoorden goed bij de selectie voor Cannes deze editie, met bijvoorbeeld een vertoning van twee Vlaamse korte films tijdens de (onafhankelijke sectie) Quinzaine des réalisateur, wat voor een Vlaamse film al van 2011 geleden was.

Enige fierheid is op zijn plaats, want in wereldpremière gaan in Cannes is een bijzondere prestigieuze start voor de carrière van een film. Lukas Dhonts debuutfilm GIRL is een tiende van de Un Certain Regard-sectie (voor atypische vertellingen ‘met een eigen blik’). In het identiteitsdrama speelt danser Victor Polster het 15-jarige transgendermeisje Lara, die het wil maken als professionele balletdanseres. GIRL is geen louter Vlaamse maar een Belgisch-Nederlandse productie met een tweetalig scenario, zo benadrukte Dhont in een interview. De tweede deels Vlaamse langspeelfilm op Cannes, NOS BATAILLES, krijgt meer Franse dan Vlaamse persaandacht, vanzelfsprekend te danken aan de taal, maar ook aan de Franse steracteur Romain Duris. Hij vecht tegen tal van innerlijke en praktische hindernissen wanneer zijn vrouw hem verlaat in dit familiedrama van Guillaume Senez (Keeper). NOS BATAILLES gaat in première tijdens La Semaine de la Critique.

Ook de carrière van ANOTHER DAY OF LIFE start in Cannes, zij het buiten competitie in een ‘special screening’. Het door zes Europese landen gefinancierde docudrama van Raúl de la Fuente (Spanje) en Damian Nenow (Polen) is een verfilming van journalist Ryszard Kapuściński’s verslag over de gruwelijke Angolese burgeroorlog van 1975. De motioncapture-animatietechniek (die wordt gecombineerd met archiefmateriaal en andere animatietechnieken) en de bittere ernst van het onderwerp doen wat denken aan Jan Bultheels Cafard, maar wel in een meer opgepoetste stijl. Coproducent van de studio Walking the Dog Eric Goossens, zei aan Cinevox dat de selectie van de film duidt op een mooie toekomst voor de Europese animatiefilm.

ANOTHER DAY OF LIFE

CE MAGNIFIQUE GÂTEAU! (44’) keert zoals de 'Europese' film terug in de geschiedenis aan de hand van animatie, zij het stop-motion. Met letterlijk haarscherp gefotografeerde vilten poppen schetsen Marc James Roels en Emma De Swaef vijf portretten van mannen in een Afrikaans-koloniale context. Eén vilten pop heeft verdacht veel weg van Leopold II. Het totaalpakket van originaliteit, tastbaarheid en ambacht leverde de film een plaats op in de Quinzaine des Réalisateurs, die trouwens dit jaar vijftig kaarsjes mag uitblazen. De hoofdprijs in de Quinzaine is L'Œil d'or. In dezelfde sectie ook het spirituele OUR SONG TO WAR (14’), een oorlogsverhaal van heel ander allooi dan ANOTHER DAY OF LIFE. Juanita Onzaga vertelt met veel poëzie hoe de inwoners van het door de Colombiaanse burgeroorlog getroffen Bojaya omgaan met de geesten uit het verleden. Haar kortfilm Jungle Knows You Better than You Do leverde haar een VAF-Wildcard op, die haar hielp our song to war waar te maken.

Volg de Cannesverslaggeving op filmmagie.be/filmnieuws.

beeld boven: CE MAGNIFIQUE GÂTEAU!

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS
 
onomatopee