Vooruitblik: De Italiaanse Thelma & Louise, Volker Schlöndorff, en veel meer op Filmfestival Brussel

Met de vertoning in avant-première van La PAZZA GIOIA van de Italiaanse filmer Paolo Virzi begint vrijdag het 14de Filmfestival van Brussel dat deze keer plaatsvindt van 17 tot 24 juni en zijn vaste stek lijkt te hebben gevonden in Elsene op het Flageyplein en in CINEMATEK. En toch. Het scheelde geen haar of het filmfeest had niet eens plaats gevonden.

In drie jaar werd de betoelaging van de Waalse en de Brusselse overheid – vanuit Vlaanderen krijgt het Filmfestival ook al geen eurocent subsidie – voor meer dan de helft verminderd. Bizar, want zelfs voor de meest wereldvreemde politicus moet het toch stilaan duidelijk zijn dat cultuur (en culturele evenementen) een buffer vormt tegen oprukkende geweld en extremisme, alleen al omwille van de schoonheid en de diepgang die het te bieden heeft. Niet toevallig dat de Duitse cineast Volker Schlöndorff de filmmaker in focus is, en op zaterdag 18 juni om vier uur een masterclass verzorgt. Diezelfde avond vindt er in het Théatre 140 een hommage plaats aan Guy Bedos, waarbij de bekende, eigenzinnige komiek, die meespeelde in zo’n veertig films, zelf ook aanwezig zal zijn.

CINEMATEK draagt bij aan de focus van het festival met een retrospectieve van zeventien films uit het indrukwekkende oeuvre van Schlöndorff. Ook minder vaak vertoonde films uit zijn beginperiode waaronder BAAL (1970) met onder anderen dé Rainer Werner Fassbinder als een duidelijk onder invloed verkerende vruchtbaarheids-/zonnegod die in het op Bertold Brecht geïnspireerde scenario wild om zich heen schopt. Ja, toen kon dat.

Het epicentrum van het BFF is een dozijn films in competitie, het kloppend hart van het festival. Grote kandidaat voor de hoofdprijs, de Golden Iris Award (goed voor 10.000 euro), is nu al TONI ERDMANN waarvoor Maren Ade in Cannes alleen maar de FIPRESCI-prijs kreeg (prijs van de Internationale Filmkritiek), ook al werd deze milde vader-dochtersatire door tal van media vooropgezet als Gouden Palm. Niet dus! Onder de andere competitiefilms BLIND SUN, dat Joyce A. Nashawati in Thessaloniki op het Filmfestival de prijs van de Kritiek opleverde, of CALLBACK van Carles Torras dat ook al met prijzen werd overladen. Daar komen nog enkele outsiders bij, zoals de Spaanse Icíar Bollaín met haar zevende film EL OLIVO (recensie in FM 666), COUPLE IN A HOLE van de in Lier geboren maar al 20 jaar in Londen werkende Tom Geens, LAZAR (Svetoraz Ristovski, Macedonië), of SUNTAN van Griek Argyris Papadimitropoulos, een expliciet relaas over een arts met een midlifecrisis. Hij beleeft zijn tweede jeugd zonder te beseffen dat hij voor velen een voorwerp van spot is. De film laat een onwennig gevoel na bij de kijker en is daarom alleen al het vermelden waard.

Buiten competitie is er een opmerkelijke sectie met vijftien titels, Panorama. De blikvangers hiervan zijn THE CORRESPONDENCE van de Italiaanse Giuseppe Nuovo Cinema Paradiso Tornatore en THEY CALL ME JEEG ROBOT van zijn landgenoot Gabriele Mainetti die niet minder dan zeven Donatello's (de Italiaanse Oscars) in ontvangst mocht nemen. Worden nog vertoond binnen Panorama: THE MIRACLE OF TEKIR (Ruxandra Zenide, Roemenië), MOM AND OTHER LOONIES IN THE FAMILY, 'eindelijk', na Chico (2001) de nieuwe van filmmaakster Ibolya Feteke (Hongarije), en THE PARADISE SUITE van Joost van Ginkel, door Nederland ingestuurd voor de Oscar van Beste niet-Engelstalige productie.

Een andere nevensectie omvat tien avant-premières, zoals de openingsfilm STRIKE A POSE van Ester Gould & Reijer Zwaan (over zeven jonge homoseksuele dansers die Madonna op haar wereldtournee begin de jaren 90 begeleidden) én LA PAZZA GIOIA (zie FM 666) die op 10 augustus in de zaal komt. Niet alleen de poster maar ook het begin van de film doet er alles aan om ons te laten geloven dat de film een Italiaanse variant is van Thelma & Louise al gaat de film veel verder dan dat. Het 'uitbreken' heeft een doel, al was het maar de confrontatie met zichzelf van de Frans-Italiaanse rasactrice Valeria Bruni Tedeschi. Met een mix van humor en ernst slalomt LA PAZZA GIOIA tussen lichtvoetige roadmovie en psychologische diepgang. Niet te missen. Daarnaast is er ook TOUT DE SUITE MAINTENANT van en met Pascal Bonitzer en A MAN CALLED OVE (zie FM 666) van Zweed Hannes Holm die eind juni in roulatie komt. Een met zwarte humor doorspekt drama, waarin Rolf aanvankelijk genoeg van het leven en zijn omgeving lijkt te hebben. Dankzij het begrip van Bahar, zijn Iraanse overbuurvrouw, en haar man, deint de film uit tot een pleidooi voor vreedzaam samenleven. Ook TRUMAN (release op 6 juli, zie FM 666) wisselt herhaaldelijk van stijl terwijl de titel (de naam van een hond) laat vermoeden dat hier meer aan de hand is dan het drama van een terminaal patiënt die zijn behandeling wil stopzetten. De Spanjaard Cesc Gay castte voor TRUMAN net zoals voor zijn vorige A Pistol in Each Hand Ricardo Darín en Javier Cámara als twee jeugdvrienden die elkaar terug vinden.

Op amper 54-jarige leeftijd overleed vorig jaar Solveig Haut les coeurs Anspach. Als hommage aan de veel te vroeg overleden Frans-IJslandse filmmaakster wordt op 24 juni haar laatste film L'EFFET AQUATIQUE (met komiek Samir Guesmi) als slotfilm vertoond, een niet onaardige hilarische burleske rond verliefdheid (of verliefd zijn). Vanaf 29 juni in de bioscoop.

Naar goede gewoonte – en wanneer de weergoden het toestaan – wordt er elke avond in open lucht op het plein voor Flagey gratis een Belgische film vertoond; met titels zoals LE TOUT NOUVEAU TESTAMENT, LES PREMIERS LES DERNIERS, TOUS LES CHATS SONT GRIS, PARASOL en D'ARDENNEN zit dat wel snor.

In de periferie van al het voorgaande zijn er uiteraard de talloze gasten die hun opwachting maken, de vertoning van een kortfilmprogramma, een workshop op zondag 19 juni van Victoria Bedos – dochter van Guy – die ook straalt op het scherm 's avonds in VICKY (Denis Imbert). Dinsdag 21 juni staat er een cine-concert geprogrammeerd en last but not least op 23 juni een workshop verzorgd door Vanja D'Alcantara (KOKORO ofte LE COEUR RÉGULIER, zie FM 665).

Graag geven we ook mee dat er op woensdag 22 juni een workshop filmkritiek plaatsvindt, begeleid door Freddy Sartor van Filmmagie. Eerst wordt er samen gekeken naar het in Cannes in de sectie Semaine de la Critique bekroonde THE STUDENT en daarna gaan de cursisten aan het schrijven van een recensie. Deelname is gratis, de filmvertoning kost € 7,5. Inschrijven via kristof@brff.be.

Meer info: www.brusselsfilmfestival.be en www.cinematek.be

Geschreven door ZENO CORNELIS
 
onomatopee