Wedstrijd: Avant-première Girl, 11 oktober, Euroscoop Genk

Dankzij verdeler Lumière en Filmmagie kan u de vertoning van GIRL, enkele dagen voor zijn grote release op 17 oktober, gratis bijwonen. Stuur een mailtje met uw naam naar win@filmmagie.be en u hoort van ons. De vertoning wordt ingeleid en achteraf is er een Q&A met de regisseur, Lukas Dhont.

Vanaf de wereldpremière tijdens het festival van Cannes raakte GIRL een snaar bij pers en publiek. De prijzenslag was uniek in de Vlaamse filmgeschiedenis. In het oktobernummer interviewen we debuterend regisseur Lukas Dhont en publiceren we een uitgebreide bespreking.

Ivo De Kock schrijft:

"GIRL is het portret van iemand die een fragiele relatie heeft met haar identiteit. Lara voert immers een interne strijd met zichzelf. Daar waar in transgenderfilms als Ma vie en rose, In einem Jahr mit 13 Monden en Transamerica het conflict zich situeert in de wereld rond de transgender, kiest Dhont ervoor om te focussen op een inwendige strijd. Op een afwezige moeder na wordt Lara vooral omringd door personages die haar ondersteunen. Vader Mathias is een toonbeeld van onvoorwaardelijke liefde en tederheid, Lara wordt verafgood door haar jonger broertje, de volledige familie gaat probleemloos mee in het verhaal, de school laat haar toe in de meisjesklas, een docente coacht haar individueel en medici hoeven niet overtuigd te worden. “Wanneer ik je bekijk, zie ik een meisje”, zegt een arts.

Ondanks die steun heeft Lara het moeilijk, blijft ze worstelen met zichzelf. Omdat ze een kwetsbaar wezen, een fragiele puber is. Het is geen toeval dat ze het stevig te verduren krijgt van andere meisjes, adolescenten die net als zij in de superfysieke arena van de dans evolueren en geconfronteerd worden met zowel het lichaam van zichzelf als dat van een ander. Gedreven door de eigen onzekerheid attaqueren ze Lara. Een aanval die hard aankomt omdat het ‘vrouwelijkheid’ is die haar aanvalt en niet een mannelijke machowereld. Maar het hardst is Lara voor zichzelf. Haar eigen blik op een lichaam waar ze een moeilijke relatie mee heeft blijft problematisch. Ze laat ook haar geliefden niet toe om in haar geest te kijken, ook wanneer die niet in haar “alles is goed”-mantra trappen. Ze blijft ondoorgrondelijk, een mysterie, voor anderen maar eigenlijk ook voor zichzelf. Vandaar de ‘arabesquen’ in haar geest, vandaar Lara’s radicale keuze.

Met een ballerina kon Dhont beweging en elegantie visualiseren, maar ook uiterlijke schoonheid laten botsen met inwendige strijd. Onder Lara’s streven haar lichaam te boetseren naar het beeld van de klassieke, vrouwelijke elegantie schuilt ook aversie tegenover het eigen lichaam."

Meer lezen? Bestel nu het oktobernummer (€7) met een mailtje naar info@filmmagie.be. Wie abonneert via de webshop krijgt het oktobernummer er gratis bovenop.

Geschreven door FILMMAGIE