Witching and Bitching grote winnaar op het BIFFF

De even blitze als hilarische horrorkomedie WITCHING AND BITCHING (foto) kon de talloze cult- en horrorfans van het jaarlijkse festival, de 32ste editie van het BIFFF in Brussel, meer dan bekoren en was dus goed voor de Prijs van het Publiek. Niet alleen speelde de nieuwste prent van BIFFF-habitué Alex de la Iglesia, maker van onder meer het overrompelende Balada Triste de Trompeta, het klaar om het publiek aan zijn kant te krijgen, ook de jury had een zwak voor de film en schonk de filmmaker ook nog eens de hoogste onderscheiding: de Gouden Raaf.

Ook de Aziatische inzendingen, dit jaar opnieuw sterk vertegenwoordigd op het BIFFF, aangevoerd door Kim Ki-duks een zwijgzame als furieuze en vooral moraliserende wraakfilm’ ‘Moebius’, werden gelauwerd door de jury. Zo kreeg MONSOON SHOOTOUT van Amit Kumar de Thrillerprijs en wist RIGOR MORTIS van Juno Mak een Zilveren Raaf binnen te halen. Een andere Zilveren Raaf was er voor HORROR STORIES 2 van Min Kyu-dong.

De Zilveren Méliès ging naar LET US PREY van Brian O’Maley, de demonische versie van John Carpenter’s Assault on Precinct 13. De 7de Spoor-jury, bestaande uit fotografe Lisa Carletta, acteur Raphaël Charlier en schrijver Gilles Dal, verkoos uit de dertien voorgeschotelde films het Zweedse LFO over een excentrieke man die via geluid mensen onder controle kan houden.

Er waren ook enkele speciale vermeldingen van de jury voor bijvoorbeeld de eigenaardige misdaadkomedie WRONG COPS van Quentin Dupieux, met een opvallende gastrol van Marylin Manson, en CONTROL van Kenneth B.

Bij de kortfilms kwam Miklos Keleti als grote winnaar tevoorschijn. Zo kreeg hij maar liefst drie prijzen mee naar huis voor zijn FIGURES: de Jeugd-, de Sabam- en de Be TV Prijs. Dé winnaar van de kortfilms bij het BIFFF was echter Max Stollenwerk die voor zijn Brusselse kortfilm LILITH de Grote Prijs mee naar huis mocht nemen. De korte horrorprent kreeg eveneens een Zilveren Méliès.

Vincent Smitz sleepte de filmpersprijs van de UBFP in de wacht voor BABYSITTING STORY terwijl de zombieflick BOULES OF THE DEAD van Manuel Janssens goed was voor een speciale vermelding.

Ook deze editie, die voor de tweede keer op rij de Bozar in hartje Brussel als centrale locatie had, werd gekenmerkt door veel ambiance in de zaal tijdens de film én in de wandelgangen met zijn standen en winkels in fantasy materiaal en waar doorgaans talloze body painters enz. aan het werk waren. En dan zouden we de talloze gasten nog vergeten. Op deze site kan je alsnog interviews lezen met onder meer gasten zoals de door de wolf geverfde Filmmakers uit Nederland zoals Ate de Jong en Geroge Sluizer.

Geschreven door TOMAS VAN DE VOORDE
 
onomatopee