Zesde editie Visite Film Festival van 14 tot 23 februari

Het halfjaarlijkse Visite Film Festival opent donderdag 14 februari in de Beursschouwburg te Brussel en zal daarna neerstrijken in Antwerpen. Artistiek huis Het Bos vormt het decor van negen avonden gewijd aan “politieke, experimentele en documentaire cinema”. Het concept van de zesde editie blijft hetzelfde: filmmakers, zowel beloftevolle- als gevestigde namen, stellen eigen werk voor en brengen daarnaast een andere film mee die hen inspireerde.

Visite vond voor het eerst plaats in 2016 en groeide het daaropvolgende jaar al uit tot een halfjaarlijkse gelegenheid. Het interactieve concept waarbij de makers met het publiek in dialoog gaan, sloeg aan. De organiserende kracht, De Imagerie, is nu toe aan haar zesde editie. Nieuw is dat er naar aanloop van het festival een Visite Special plaatsvindt. Die vindt plaats in zowel Het Bos (11 februari) als in BOZAR in Brussel (12 februari). De Frans-Britse filmmaker/kunstenaar Marine Hugonnier toont er het drieluik Ariana, The Last Tour en Travelling Amazonia. Ze bekijkt op verschillende manieren de invloed van perceptie of 'the politics of vision'. Haar keuzefilm is With a Little Patience van László Nemes (Son of Saul), een kortfilm van elf minuten zonder dialogen, waarin wordt gefocust op één personage: een kantoormedewerkster en één object: een broche.

Programmatie met variatie

Fairuz Ghammam, gevestigd in Brussel, mag het filmfestival openen in de Brusselse Beursschouwburg. Ze studeerde af als experimentele filmmaker en werkt nu als monteur, cameravrouw en regisseur in “cinema die verder gaat dan genres en formats”, zo lezen we in haar bio op de website van het Flanders Arts Institute. Ze stelt haar kortfilm Al Bahr voor en kiest een reeks kortfilms die, elk vergezeld van een lied, “een ode brengen aan de vrijheid van beweging, de verbeelding en het geduld”.

Zowel Bie Michels als Michiel Robberecht trokken voor een geruime tijd naar het buitenland om er hun film te maken. Michels verbleef drie jaar in Madagaskar en werkte er samen met onder andere plaatselijke ambachtsmannen. Het resultaat was een filminstallatie bestaande uit drie schermen: La couleur de la brique, over het maakproces van bakstenen. Michiel Robberecht woonde voor een half jaar in het Congolese regenwoud en maakte er de kortfilm Peer Gynt, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Henrik Ibsen. Realiteit en mythe lopen in elkaar over en worden ondersteund door poëtische dialogen.

Voor het eerst worden de filmvertoningen aangevuld met kunstinstallaties en concerten. Zo bundelen schilderes Gitte le Bruyn en jazzklarinettist en -saxofonist Joachim Badenhorst hun krachten. Die laatste verzorgde mee de muziek van Étangs noirs, de debuutfilm van Timeau De Keyser en Pieter Dumoulin (release 6 maart) en maakt deel uit van het muziekduo Zero Years Kid. Hun nieuwste videoclip is van de hand van Le Bruyn. Zij werkte voor haar animatiefilms al eerder samen met muzikanten of dansers. Tijdens de audiovisuele elektronische performance haalt ze inspiratie uit het oeuvre van Miljan Vukicevic.

Er staan ook twee expo’s op het programma, steeds in combinatie met een film. Hooman Jeddy stelt dansende installaties en videowerken tentoon met BeeldBuitenKader, gevolgd door een screening van Sayat Nova van de Armeense surrealist Sergei Paradzjanov. Kunstenaar Hana Miletić werkte langdurig samen met een groep vrouwen van het Brusselse Globe Aroma. Ze brengen geschreven poëzie in combinatie met handgemaakte textielinstallaties. Samen met de documentaire La conférence des femmes, Nairobi 1985 van Françoise Dasques belooft het een avond in het teken van de vrouw te worden.

Als afsluiter kan het publiek Der Kreislauf van Katrien Vermeire ontdekken, een bekroonde portrettering van de kleurrijke bloemenhandel van kinderen op Belgische stranden. De kinderen komen aan het woord en worden door de filmmaakster op de voet gevolgd. Dat zorgt voor guitige, boeiende taferelen.

Info & tickets

Wedstrijd! Mail je naam naar win@filmmagie.be en win een duoticket voor een vertoning naar keuze. 

Geschreven door ANTJE VAN SCHELVERGEM