Zevenmaal Cannes in Oostendse LOOK!-competitie

Voor zijn competitie gericht op production design en fotografie haalt Filmfestival Oostende zeven visuele parels uit Cannes naar de Belgische kust. Inclusief de Gouden Palm.

Onder het voorzitterschap van choreograaf-filmmaker Wim Vandekeybus zal een internationale jury zich buigen over zeven films om prijzen uit te reiken voor production design (art direction, kostuums, make-up en visuele effecten) en fotografie. Met deze prijzen wil het festival afwijken van de doorsnee erkenning voor ‘beste film’ of ‘beste acteur’ en de bijzondere visuele kwaliteiten van film in de kijker zetten.

Vandekeybus, regisseur van onder meer Galloping Mind, wordt in zijn beoordeling bijgestaan door juryleden die de visuele filmtaal in de vingers hebben: de Duitse cineast Dietrich Brüggemann (Kreuzweg), de Belgische DoP Juliette van Dormael (Mon ange), de Oostenrijkse DoP en docent Astrid Heubrandter (Home is here), de Britse art director Sarah Horton (V For Vendetta, Mute) en de Sloveense DoP Marko Brdar (The Basics of Killing).

De films die in aanmerking komen voor de LOOK!-awards beleefden allemaal hun wereldpremière aan de Zuid-Franse kust. Het meest opvallend is Gouden Palmwinnaar PARASITE van Bong Joon-ho, die in september zijn Belgische release zal kennen. Andere prijzenpakkers uit Cannes zijn BACURAU van het Braziliaanse duo Kleber Mendonça Filho en Juliano Dornelles (Juryprijs in hoofdcompetitie), hun landgenoten in THE INVISIBLE LIFE OF EURÍDICE GUSMÃO van Karim Aïnouz (hoofdprijs Un Certain Regard), PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU van Céline Sciamma (Beste Scenario en Queer Palm) en het Belgisch-Guatemalteekse NUESTRAS MADRES van Cézar Diaz (Caméra d’Or). Al deze films krijgen een Belgische release.

Wat de selectie voor de LOOK!-competitie mist aan inventiviteit, maakt het goed in kwaliteit. Enkele van de gekozen films behoren tot het allerbeste wat Cannes dit jaar te bieden had. Daarvan getuigt ook onze verslaggeving over PARASITE, BACURAU, THE INVISIBLE LIFE OF EURÍDICE GUSMÃO en PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU.

Wonnen geen prijzen in Cannes, maar kwamen het internationale filmcircuit wel binnen via de grote poort: twee road movies die hevig steunen op landschapsfotografie. In LILLIAN van Andreas Horvath begint een jonge vrouw te voet aan haar terugtocht van New York naar Rusland. Debutant Nariman Aliev filmt in EVGE dan weer een vader en een zoon onderweg door oorlogsland Oekraïne.

Filmfestival Oostende zal openen en sluiten met Belgische debutanten die eerder kortfilms maakten en meewerkten aan series. De dertiende editie van het festival start op 6 september met THE BEST OF DORIEN B van Anke Blondé en sluit op 14 september af met BASTAARD van Mathieu Mortelmans.

Meer informatie vind je op de website van het festival.

Beeld: Parasite

Geschreven door BJORN GABRIELS
 
onomatopee