Zomerfilmcollege: Best of Bordwell

David Bordwell als curator voor een zomerfilmcollege, je kan het slechter stellen. De Vlaamse Dienst voor Filmcultuur Cinea liet de gevestigde filmacademische waarde vier films uitkiezen om te vertonen in Cinema Zuid. Het programma wordt telkens gevolgd door een lezing van Bordwell zelf.

Voor filmacademici wereldwijd klinkt de naam David Bordwell bekend in de oren: hij schreef verschillende filmhistorische canonwerken, waaronder Film History: An Introduction (samen met zijn partner Kirsten Thompson). De veelschrijver leverde verplichte literatuur voor studenten aan filmscholen en (voor zover die groep niet overeen komt) geliefde literatuur voor iedereen die zich interesseert in filmtheorie. Dat het zomerfilmcollege van Cinea hem al jaren als docent mag verwelkomen, is dan ook een grote troef. In zijn inleiding noemde Bordwell het genoegen wederzijds: hij bedankte voor de vele vriendschappen die tijdens de jaarlijkse zomerfilmcolleges ontstaan waren. Hij noemde zijn bezoeken aan België ook als de inspiratiebron voor zijn meest recente boek: Reinventing Hollywood: How 1940s Filmmakers Changed Movie Storytelling (2017). 

Dinsdag koos Bordwell voor The Window  (1949) van Tedd Tetzlaff, gevolgd door een lezing over de invloed van het literaire mysterie op film in de jaren 40. In zijn uiteenzetting verklaart hij hoe het modernisme in de literatuur (met enerzijds high-brow en anderzijds low-browexponenten) het mysterygenre tot volwassendom bracht, met terugkerende motieven als verschillende of onbetrouwbare vertelperspectieven en spelelementen voor de lezer. Elementen die van grote invloed waren voor de Hollywoodfilmthriller van de jaren 40 (denk Rebecca van Alfred Hitchcock of Double Indemnity van Billy Wilder). Het vertoonde The Window is een voorbeeld van de vaak gebruikte ooggetuigeplot: iemand ziet een misdaad gebeuren en geraakt dan zelf verwikkeld in de criminele intriges. 

Wie de andere lezingen van Bordwell wil bijwonen, kan de komende dagen afzakken naar Cinema Zuid. Bordwells eigen filmkeuze wordt steeds gevolgd door een lezing in een reeks met uiteenlopende onderwerpen onder de noemer 'Best of Bordwell'.

woensdag 11 juli: The Archeology of Citizen Kane

20u: vertoning Citizen Kane (Orson Welles, 1941) + lezing
Hoewel hij bij zijn release in 1941 maar lauw ontvangen werd door critici en nog lauwer door het publiek, groeide Citizen Kane vroeg jaren 60 uit tot een wereldwijde klassieker. Die late erkenning had veel te maken met de opkomst van 'auteur'filmkritiek in de VS en Europa. De synthese van visuele en narratieve strategieën die reeds in zwang waren in theater, radio en literatuur, maakte van de film een bron voor vele latere innovaties binnen de film. (vrij naar David Bordwell)

donderdag 12 juli: Harold Lloyd

20u: vertoning Girl Shy (Fred C. Newmeyer & Sam Taylor, 1924) + lezing
Hij werd dan wel tot 'de grote drie' van de stille Hollywoodkomedie gerekend, Harold LLoyd bereikte toch nooit de sterrenstatus van de iconen Buster Keaton en Charlie Chaplin. Filmtheoretici zien in hem een symbool voor de roaring twenties, toen het erop aan kwam steeds meer te verdienen en omhoog te klimmen op de sociale ladder. Hij is echter ook van filmhistorisch belang, zo beargumenteert Bordwell, omdat hij mee de narratieve technieken van de klassieke Hollywoodfilm hielp ontwikkelen. Hij was de eerste grote komiek die van sketches overging naar samenhangende langspeelfilms, waarin zowel humor als drama hun plaats hadden. (vrij naar David Bordwell)

vrijdag 13 juli: Eisenstein in Camera: From the Epic to Chamber Cinema

20u: vertoning Ivan de Verschrikkelijke II: Het complot der Bojaren (Sergei Eisenstein, 1946) + lezing
In zijn overgang van stille naar geluidsfilm ging Eisenstein van epische, grootse cinema, waarin de massa als protagonist diende en de geschiedenis als plot, naar meer intieme, persoonlijke verhalen. Ivan de Verschrikkelijke l & ll zijn voorbeelden van Eisensteins experiment met het gestilleerde, persoonlijke drama. (vrij naar David Bordwell)

Meer info. Het is niet mogelijk tickets te reserveren. 

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS
 
onomatopee