Hete hangijzers op Docville

Met het prachtige en geëngageerde WATERMARK opent DOCVILLE in Leuven vrijdag de deuren. Negen dagen lang kan er genoten worden van de beste nieuwe en oude documentairefilms.

Naar gewoonte pakt DOCVILLE uit met een nationale en een internationale competitie. Nationaal strijden tien films voor de Juryprijs voor Beste Belgische Documentaire, vier van die films gaan er in première. Een grote kanshebber is FEEL MY LOVE van Griet Teck (recensie in Filmmagie #645). Het ontroerend document over dementie gaat op fraaie wijze in op de schoonheid van details en de nostalgische melancholie van mensen in de winter van hun leven. Ook 9999 (foto) van Ellen Vermeulen dingt mee, de opmerkelijke prent over geestelijk zieke gedetineerden graaft diep in de menselijke psyche en stelt prangende vragen over de gevolgen van een lange opsluiting en de rechtvaardigheid van ons strafsysteem.

De tien films die meedingen voor de CANVAS Juryprijs zijn allemaal onuitgegeven in België. Ze zijn geselecteerd voor hun aandacht voor cinematografie, de duidelijke stempel van de maker. On der hen HAPPINESS van Thomas Balmès, een wondermooie film over een dorpje in Bhutan dat voor de eerste maal op het elektriciteitsnetwerk wordt aangesloten, over de hoop dat de komst van de televisie en het internet de mensen gelukkiger zal maken. Ook Michel Eternal Sunshine of the Spotless Mind Gondry’s IS THE MAN WHO IS TALL HAPPY?: AN ANIMATED CONVERSATION WITH NOAM CHOMSKY gaat in Belgische première op DOCVILLE. Gondry illustreert de complexe ideeën en gedachtegangen van taalkundige, filosoof en politiek activist Noam Chomsky aan de hand van handgetekende animaties.

Nieuw op het documentairefestival zijn de drie DOCVILLE+ sessies. Een panel specialisten debatteert over de actuele thema’s die in de films aan bod komen, de sessies worden telkens voorafgegaan door een voorstelling van de besproken film. CONGO BUSINESS CASE van Hans Bouma stelt de vraag: Is de hedendaagse ontwikkelingssamenwerking wel nuttig? In het eerste debat proberen onder meer de regisseur, hoofdpersonage Daniël Knoop, liefdadigheidsorganisaties en industrialisten die vraag te beantwoorden. De tweede sessie gaat dieper in op de wereldwijde burgerprotesten zoals de Occupy-beweging, de Arabische Lente en de Indignadobeweging, naar aanleiding van Arman en Arash T. Riahi’s EVERYDAY REBELLION. De Morgen-hoofdredacteur Yves Desmet en Syrisch activist Ahmed Zainoen vergezellen de filmers. Erwin Wagenhofers ALPHABET, een film over het gebrek aan inzet op creativiteit en onafhankelijk denken in scholen, vormt de aanleiding voor het derde debat.

CONGO BUSINESS CASE en EVERYDAY REBELLION zijn slechts twee van de bijzondere films die in de reeks ‘Weten en Geweten’ in première gaan. De reeks zet tien documentaires in de verf die hun licht laten schijnen op maatschappelijk actuele thema’s en hete hangijzers. ‘Focus op Oostenrijk’ eert de opkomst van geïnspireerde Oostenrijkse documentaires zoals ALPHABET, WE FEED THE WORLD en OUR DAILY BREAD. In de reeks ‘Outside the Dox’ worden vijf films getoond die de grenzen van het documentairemaken tarten. SAMSARA toont woordeloos de mooiste en lelijkste onderdelen van onze samenleving en de wereld met een adembenemend gevoel voor cinematografie. Ook zonder commentaarstem weet deze documentaire de boodschap “we zijn allemaal gelijk” over te brengen. In Rithy Panhs THE MISSING PICTURE worden de gruweldaden van de Rode Khmer gereconstrueerd met kleifiguurtjes en archiefbeelden: een film met een verbijsterende impact.

Bekijk het volledig programma op www.docville.be.

DOCVILLE loopt 2 tot 10 mei in Cinema ZED, de Soetezaal, de Labozaal, 30CC/Wagehuys, M-Museum, Het Depot en Kinepolis Leuven.

Geschreven door WOUTER SPILLEBEEN