Éternité

PURE POËZIE, dat is ÉTERNITÉ, de recentste film van Tran Anh Hung, de meester van de verstilde intensiteit (De geur van de groene papaya, 1993, Xyclo, 1995, Norwegian Wood, 2011). Tran baseerde zijn nieuwste op L’élegance des veuves, de (korte) roman van de Française Alice Ferney, waarin ze bijna zonder dialogen de geschiedenis van haar eigen familie beschrijft. Boek en film beslaan ongeveer honderd jaar, vijf generaties (met de focus op de eerste drie), en vertellen van soms gearrangeerde, maar liefdevolle huwelijken, van geboortes en dood.

De film begint rond de vorige eeuwwisseling en geeft een mooi beeld van het burgerlijke leven van die tijd. Tran heeft gezocht naar een manier om zijn emoties bij het lezen van het boek te vertalen naar het scherm, en doet dat door het idee van de scène af te breken: hij presenteert ons een reeks tableau-vivantachtige taferelen, terwijl de stem van Trans vrouw, Tran Nu Yên Khê (actrice in bijna al zijn films) het verhaal vertelt. Dat werkt in twee richtingen: het creëert afstand, maar tegelijkertijd zuigt de stem je in het verhaal – zoals bij een verhaaltje-voor-het-slapengaan. Ook de bijna voortdurend aanwezige klassieke muziek (veel piano, hier en daar vocaal) draagt daartoe bij. De muziek is vaak niet alleen om de klank gekozen, maar ook om de titel: zo horen we een van Liszts Consolations bij de dood van een dochtertje.

ÉTERNITÉ is opgebouwd als een groter muziekstuk, met een ouverture – er wordt pas gesproken na de geboorte van het eerste kind, het begin van de dynastie. Ook de beelden (van DOP Ping Bin Lee, met wie Tran ook al heeft samengewerkt voor Á la verticale de l’été en Norwegian Wood) zijn betoverend. Soms doen ze denken aan de impressionistische schilderijen van Renoir. Kleren, interieurs, de natuur: alles is een genot om naar te kijken. Vaak zien we de personages indirect, via spiegels; stammoeder Valentine wordt – wanneer ze slecht nieuws krijgt – drie keer in hetzelfde beeld weerspiegeld, alsof de brieven in haar hand haar letterlijk verscheuren. ÉTERNITÉ is iets bijzonders, een film die je overspoelt met klank en beeld, en die je onverbiddelijk meesleurt in de meedogenloos voortkabbelende cyclus van het leven.

Het interview met Tran Anh Hung vind je in het oktobernummer (668).

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

Éternité