2 Days in New York

2 Days in New York, van de Franse cineaste en actrice Julie Delpy, is het vervolg op het romantische 2 Days in Paris. Relaties, levensvragen en afscheid nemen van het verleden vormen de hoofdingrediënten van deze scherpe komedie.

De Franse Marion is fotografe en leeft in New York samen met de Amerikaan Mingus. Ze zijn verliefd en gelukkig met de twee kinderen uit een vorig huwelijk. Hun rustig leventje wordt echter grondig verstoord wanneer Marions familie overkomt voor haar tentoonstelling. Haar vader kan geen woord Engels en haar zus Rose heeft Marions ex meegenomen, die het allebei niet zo nauw nemen met de wet. De cultuurclash maakt Mingus helemaal gek en accentueert de kloof tussen het koppel.

De honeymoonfase is voorbij en wanneer de ergernissen naar boven komen is het nog maar de vraag of hun relatie de twee dagen kan overleven. Delpy schreef ook het scenario en speelt de hoofdrol. De romantische komedie heeft bewust een andere acteur dan zijn voorganger omdat Delpy Before Sunrise en Before Sunset van Richard Linklater, waarin ze ook in de hoofdrol te zien was, niet wou kopiëren.

De cineaste heeft duidelijk een voorkeur voor romantische praatfilms; ze beheerst het genre dan ook perfect, creëert absurde, chaotische humor die tegelijkertijd heel gevat is. Mingus, - knap gespeeld door de Amerikaanse komiek Chris Rock - die tegen een kartonnen Obama praat en de taalkloof tussen Mingus en Marions vader zorgen voor hilarische, herkenbare situaties. Delpy beheerst het romantische genre als geen ander en charmeert met dit vervolg op 2 Days in Paris.

De ongemakkelijke situaties en sterke oneliners maken van 2 DAYS IN NEW YORK een komedie die blijft verrassen. Ze slaagt erin om het romantische sprookjesbeeld over relaties op een geestige manier aan diggelen te slaan en toont aan dat liefde werk nodig heeft. Wanneer de prins de hindernissen overwonnen heeft en zijn prinses aan de haak heeft geslagen, leven ze niet zomaar lang en gelukkig. “A happy ending needs work”.

Geschreven door LAURA CAERS

2 Days in New York

11/04/2012