45 Years

Op een ronduit schitterende manier bijgestaan door zijn hoofdactrice Charlotte Rampling, vraagt filmmaker Andrew Haigh zich in 45 YEARS af: Wat gebeurt er met een huwelijk van 45 jaar wanneer er plotseling geesten uit het verleden opduiken?

Met die vraag worden Kate en Geoff geconfronteerd, vijf dagen voor het grote feest dat ze vijf jaar eerder moesten uitstellen omdat Geoff toen met hartproblemen naar het ziekenhuis moest. Kate wil dat alles perfect is nu – maar tussen de voorbereidingen door heeft ze nog tijd om lange wandelingen te maken met de hond en toe te zien op Geoffs gezondheid en zijn welzijn. Hun (kinderloze) huwelijk lijkt harmonieus: ze kennen elkaars routines door en door en hebben maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen of om een grapje te maken. Maar dan krijgt Geoff een brief met akelig nieuws over de vrouw van wie hij hield nog voor Kate in zijn leven kwam – en blijkt opeens dat Kate en Geoff nooit écht gepraat hebben. Ook nu lukt dat niet zo goed.

Meer nog dan Geoff is Kate de verpersoonlijking van het Britse ‘stiff upper lip’-cliché, de afkeer om zelfs maar over emoties te praten, en hoewel ze snakt naar antwoorden stelt ze nauwelijks vragen. Kate is jaloers, ook al weet ze zelf dat haar jaloezie niet rationeel is; maar hoe kun je je relatie beschermen tegen een geest? 45 YEARS is Andrew Haighs derde langspeelfilm, met een heel ander onderwerp dan hem tot nog toe leek aan te trekken. Zijn eerste film Greek Pete geeft een kijk in het leven van een mannelijke escort, en zijn doorbraakfilm Weekend heeft het over een relatie tussen twee mannen, die zich heel anders ontwikkelt dan verwacht.

45 YEARS nu gaat over mensen aan het einde van hun leven, en is gebaseerd op het kortverhaal ‘Into Another Country’ van David Constantine. De 71-jarige Constantine ziet hoe het verleden mensen niet loslaat, hoe het terugkomt om levens te verstoren. In zijn verhaal stelt hij de vraag of koppels elkaar wel echt kunnen kennen, en of de door gewoontes uitgesleten liefde van vele jaren nog wel kan opwegen tegen een liefde die afgebroken is op het hoogtepunt. De tragiek van het verhaal trof Haigh, die ook het scenario schreef en Constantines verhaal uitbreidde, met het feest bijvoorbeeld, de personages jonger maakte en de film een meer hedendaags cachet gaf door de gebeurtenissen die tot de brief leidden tijdens de Koude Oorlog te situeren en niet in Tweede Wereldoorlog.

Kate en Geoff hebben elkaar in de jaren 60 leren kennen; dat uit zich in de muziek uit die periode waar Kate voortdurend naar luistert om het liedje voor de openingsdans te kiezen (‘Smoke Gets in Your Eyes’, bijvoorbeeld – uiteraard zijn de titels niet lukraak gekozen). Zelf vindt Haigh het grappig dat ook zijn hoofdacteurs zelf bekend raakten in de jaren 60: Charlotte Rampling met The Knack … and How to Get It , Tom Courtenay met The Loneliness of the Long Distance Runner. Mooi is het contrast tussen de weidsheid buiten en de wat krappe beslotenheid in huis, die de benauwende relatie veruitwendigt. Buiten is het winter, wat uiteraard staat voor het levensstadium waarin Kate en Geoff zich bevinden, maar de wachtende aarde is ook een metafoor voor hun levens waarin de belangrijkste dingen verborgen blijven, niet uitgesproken worden.

Ook in de stad (Norwich) vinden we metaforische aanwijzingen over de toestand van het huwelijk van Kate en Geoff, zoals het standbeeld van Thomas Browne, de 17de-eeuwse schrijver en wetenschapper. Hij heeft een scherf van een urn in zijn hand, waarmee hij verwijst naar zijn werk ‘Urn Burial’. Heel subtiel toont Haigh hoe het koppel langzaam uit elkaar begint te groeien. Ze hebben lange gesprekken die de kern van het probleem nooit raken; Geoff doet alle mogelijke moeite om Kate weer voor zich te winnen, maar zij is zo gereserveerd dat je op heel kleine details moet letten om haar reactie te lezen. Hoe haar zorgzaamheid langzaam minder wordt, bijvoorbeeld. Heel terecht dan ook dat Rampling (net zoals Courtenay) voor haar rol met prijzen werd overladen.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

45 Years

10/02/2016
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2015
Distributeur: 
ABC Distribution

Media: 

Magazine

Bestel het nummer na voor 5 euro door te mailen naar info@filmmagie.be.