47 Ronin

De legende van de 47 ronin, ook bekend als ‘Chushingura’, geldt als een van Japans bekendste verhalen en kende tal van bewerkingen voor zowel film, televisie, kabuki als romans en manga. De plot verwijst naar historische feiten uit 1701-‘03, waarbij 47 ronin complotteerden om hun daimyo (meester) te wreken. Met aan de basis het conflict tussen de Asanoclan en die van meester Kira.

In 1702, tijdens een ceremonie in de burcht van de shogun, beantwoordde Asano de zoveelste belediging van Kira met het zwaard. Hij verwondde hem slechts, maar die onbezonnen daad was ongehoord. Zeker in aanwezigheid van de shogun. Asano werd gestraft en tot rituele zelfdoding gedwongen. Zijn samoerai kwamen dus zonder meester te zitten en zonnen op vergelding. Wat een jaar later leidde tot de inname van Kira’s vesting. De shogun veroordeelde de wraakactie en de 47 ronin werden verplicht om gezamenlijk seppuku te plegen. Tot zover de geschiedenis.

In deze best leuke kruising tussen de Akira Kurosawa’s samoeraifilms en A Chinese Ghost Story introduceert Carl Rinsch het personage van halfbloed Kai. De samoerai aanvaarden hem echter niet. Wel geniet hij de innige vriendschap en liefde van Asano’s dochter Mika. Wanneer tijdens een bezoek van de shogun Asano door Kira wordt geschandaliseerd, krijgt die laatste de heerschappij van Ako toegewezen, worden Asano’s samoerai verbannen en moet Mika met Kira huwen. De bushido of erecode van de samoerai staat centraal. In het langspeelfilmdebuut van Rinsch ruimt die evenwel plaats voor fantasyelementen en een doldwaze veramerikanisering. Met ongewild grappige scènes tot gevolg. De educatief bedoelde dialogen en off-screen vertelling kun je vergelijken met uitleg over stoverij met friet in een Belgische film over wielrennen. Het gegoochel met CGI en bovennatuurlijke elementen levert bijwijlen fraaie beelden op, maar de mayonaise pakt geenszins.

47 RONIN is mossel noch vis. Ja, visueel oogt deze samoeraifilm verleidelijk en het verteltempo is opwindend. Maar waarom praten al die Japanners Amerikaans? De internationale cast doet amechtige pogingen om van hun eendimensionale personages dramatisch gestuurde protagonisten te maken. Helaas! Want wat deze simplificering mist, is drama. U krijgt er onderhoudend doch vluchtig entertainment voor in de plaats.

47 Ronin

02/04/2014
2013