7 días en La Habana

Een bekend merk van rum nam het initiatief voor deze omnibusfilm over Havana. Aan een reeks uiteenlopende filmregisseurs werd gevraagd om een korte film aan te leveren op basis van telkens een ander verhaal van de Cubaanse auteur Leonardo Padura Fuentes.

Bij dergelijke projecten geldt vaak dat het geheel maar zo sterk is als het zwakste onderdeel. Omdat geen enkele bijdrage echt uit de toon valt, is 7 DIAS EN LA HABANA de gelukkige uitzondering op die regel. Ook het gebrek aan samenhang tussen de segmenten, vaak een domper op de feestvreugde, stoort niet echt, misschien omdat het geheel duidelijk is ingebed in een sociaaleconomische realiteit. Het beeld dat van de Cubaanse hoofdstad te voorschijn komt, is dat van een wriemelende metropolis waarin je slechts met veel plantrekkerij overeind kunt blijven. De clichés van oldtimers, sigaren, Hemingway en vrolijk dansende koppeltjes blijven gelukkig grotendeels achterwege.

Sommige filmmakers vertrekken van een ontmoeting tussen een Cubaan(se) en een buitenlander. In Benicio del Toro’s vinnige El Yuma leert een Amerikaanse student dat in het nachtleven van Havana niet alles is wat het lijkt. Pablo Trapero laat in het langoureuze Jam Session een afgestompte regisseur opnieuw mens worden door een ontmoeting met een begenadigde trompettist. In Julio Médems La tentación de Cecilia, door zijn doorzichtige romantiek de meest banale bijdrage, moet een zangeres kiezen tussen haar verloofde en een Spaanse concertpromotor. In de melancholische slapstick van Diary of a Beginner dwaalt Elia Suleiman door hotelgangen, ambassades en verlaten straten. Andere filmmakers houden het op de realiteit van Havana zoals die door de inwoners zelf wordt beleefd.

Gaspar Noé vertelt in het strakke Ritual hoe een adolescente na een lesbische ervaring door haar ouders ritueel wordt gezuiverd. In het soap-achtige Dulce amargo van Juan Carlos Tabío tracht een psychologe de eindjes aan elkaar te knopen door gebakjes en taarten aan de man te brengen. En in het vrolijke La fuente voert Laurent Cantet een kranig oudje op dat iedereen aan het werk zet om haar visioen in werkelijkheid om te zetten. 7 DIAS EN LA HABANA is geen reclamefilm noch een propagandastunt, maar biedt een boeiende kijk op het krioelende leven in de Cubaanse hoofdstad.

7 días en La Habana

01/08/2012
2012