70 jaar filmclub Filmmagie Hasselt: de eerste kwarteeuw

In ons nummer 678 (oktober 2017, p. 42 - 43) wordt in aflevering 2 van ‘Vertonersverhalen’ onder de titel ‘Klein Duimpje logeert bij de reus’ de huidige situatie van filmclub Filmmagie Hasselt uit de doeken gedaan. Als aanvulling daarbij hieronder meer over de eerste 25 jaar van de Hasseltse filmclub die dit jaar 70 jaar bestaat.

Filmclub Filmmagie Hasselt (oorspronkelijk K.F.L. Hasselt) ontstond in 1947 als een van de eerste afdelingen van de Katholieke Filmliga. “Met drie zijn ze begonnen”, legt huidig voorzitter Raymond de Condé uit. “De eigenlijke initiatiefnemer Jozef Driesen, priester-leraar in het Sint-Jozefcollege, Louis Valkenborg, onderwijzer in hetzelfde college en Fernand Peters, buitenlandredacteur bij Het Belang van Limburg. Valkenborg werd voorzitter, maar wou die stap alleen zetten als 'filmkenner' Peters secretaris van de vereniging wilde zijn.”

De eerste activiteit, een galavoorstelling, lokte meteen 800 toeschouwers. De Franse film Monsieur Vincent (1946, van Maurice Cloche, het verhaal van de 17de-eeuwse priester Vincentius a Paulo) stond toen op het programma:

Naast halfjaarlijkse galavoorstellingen werden in de beginjaren ook filmweken en filmcursussen georganiseerd, schoolvoorstellingen uit de grond gestampt en een tentoonstelling gehouden:

Zoals de provinciale voorzitter van K.F.L. in 1957 in de brochure KFL Hasselt 10 jaar schrijft, waren al die activiteiten erop gericht “te beletten dat een van de mooiste uitvindingen van het menselijk verstand zou uitgroeien tot een bron van verwildering en zedenverval”.

Wat er in die beginjaren verstaan werd onder de betere film? “Zeg maar de brave film! Het is natuurlijk toch wat ontstaan uit angst voor dat relatief nieuwe medium”, zegt De Condé. “De bedoeling was de goede film te promoten, maar het was toch ook reactionair ten opzichte van films die niet in het katholieke kraam te pas kwamen. De mensen van het eerste uur zijn toen zelfs met eieren gaan gooien aan zaal Eden omdat daar films gedraaid werden die als 'af te raden' of 'te mijden' gequoteerd stonden op de katholieke 'Filmleiding'. Ik kan natuurlijk moeilijk ontkennen dat het in die geest begonnen is. Maar dat is geleidelijk geëvolueerd.”

In de jaren 60 hadden de galavertoningen afgedaan en werden er vooral 'filmdebatavonden' opgezet, een tiental per jaar. In 1966 was er een club voor volwassenen, een jeugdcinéclub en in een piepklein zaaltje ook een club voor cinefielen. Volgens Mark Valkenborg, die voorzitter was van 1992 tot 2005, stonden er in die periode ook controversiële films op het programma zoals Moeder Joanna van de engelen (Jerzy Kawalerowicz, 1960), Het Zwijgen (1963) en andere films van Ingmar Bergman. “Herhaaldelijk hebben we Bergmanspecialist Jos Burvenich uitgenodigd voor de bespreking”.

'De Filmliga' zoals de club in de volksmond heette, heeft in bijna alle Hasseltse zalen geprojecteerd: de Cameo in de Demerstraat, de Plaza in de Maastrichterstraat, de CMK op de kleine ring, de Vox in Runkst. Een voor een sloten zij hun deuren met de komst van de televisie. Toen Hasselt in 1972 een bioscooploze stad was geworden, was de ondernemende West-Vlaamse Rose Claeys-Vereecke bezig met het optrekken van een nieuwsoortig filmcomplex, Trioscoop. De Hasseltse poot van de latere Kinepolisgroep, zeg maar. Claeys' schoonbroer, Albert Bert, had eerder in Harelbeke de eerste duplexbioscoop in België geopend. Trioscoop was 's lands eerste multiplex. Hoe de filmclub in 1972 in Trioscoop en vervolgens in Kinepolis Hasselt haar nieuwe vertonersplek vond en die tot vandaag kon handhaven, leest u in het oktobernummer van Filmmagie.

Beeld boven: Huidig voorzitter Raymond de Condé (midden) met zijn voorgangers Norbert Bormans (links) en Mark Valkenborg (rechts)

Beeld [1] Eerste KFL-Hasselt-bestuur 1947: zittend: E.H. Jozef Driesen en Hilda Gielen; staand: vlnr Louis Valkenborg (voorzitter), M. Lucas, August 't Jaeckx, Fernand Peters (secretaris), André Cox, Marcel Linders en Frans Van Coppenolle.

Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

Geschreven door LUK MENTEN