Adieu Berthe, l'enterrement de meme

Humor is zonder twijfel cultureel bepaald. Het is een geheel van codes die op het goede moment samenvallen en een spontane reactie teweeg brengen. Maar wat is grappig en wat niet? Zit het echt goed, dan herkennen we onszelf in andermans ellende en lachen we met ons eigen, mogelijke lot. Herkenning is dus zeker een factor. De broers Podalydès houden het alvast menselijk.

Armand vertoeft bij zijn maîtresse wanneer hij verneemt dat Mémé is komen te gaan. Toegegeven: hij was zijn grootmoeder een beetje vergeten maar dat blijkt hem wel vaker te overkomen. Armand ‘vergeet’ heel wat, want hij kan geen keuzes maken. Zal hij scheiden of niet? Moet Mémé worden begraven of gecremeerd? Welke begrafenisondernemer zal hij kiezen? In elk geval is het kleinmenselijk, maar of het herkenbaar is? Of relevant? En toch, het scenario is behoorlijk uitgewerkt.

Bepaalde grappen zijn doordacht; woordspelingen, hoe onnatuurlijk soms ook op papier, worden spontaan gebracht en bij momenten zit je gefascineerd te kijken naar hoe surreëel de realiteit wel niet kan zijn. Er is echter herkenning noch plaatsvervangende schaamte. Het doet eigenlijk allemaal niks met je. Je begrijpt waarom de scène bij de moderne begrafenisondernemer grappig kan zijn; het contrast tussen de hypertechnologie en de banaliteit van de dood kan niet groter zijn.

ADIEU BERTHE pakt niet; het raakt je niet. De scènes, de situaties baden in een voorbijgestreefde nostalgie. De personages gaan ten onder aan een volwassen naïviteit die niets maar dan ook niets melancholisch over zich heeft. Al lijkt Denis Podalydès (behalve scenarist ook hoofdacteur, geregisseerd door zijn broer Bruno Le mystère de la chambre jaune Podalydès) er wel van overtuigd dat hij Armand een tristesse moet meegeven om hem toch enigszins geloofwaardig te maken. Gelukkig is aan andermans neuroses nog nooit iemand gestorven. Goede cinema levert het in dit geval ook niet op.

Geschreven door BRAM DE SUTTER

Adieu Berthe, l'enterrement de meme

20/06/2012