Adieu John Singleton (1968-2019)

De impact van ‘Boyz n the Hood’ overtreffen, lukte de in Los Angeles geboren John Singleton niet. Zijn debuut ging in wereldpremière tijdens het Un Certain Regard-progamma in Cannes enkele maanden voor in zijn thuisstad de Rodney Kingrellen uitbraken. Ook in volgende films hield hij de vinger aan de pols in de zwarte gemeenschap.

Boyz n the Hood (1991) maakte Singleton op zijn 23ste de eerste Afro-Amerikaanse filmmaker die een Oscarnominatie in de wacht sleepte voor regie. De carrière die volgde, was echter geplaagd door een Hollywoodsysteem dat slechts moeizaam ruimte biedt voor niet-witte stemmen.

Filmmagie (destijds Film en televisie) pikte Singletons debuut op in Cannes, waar het naast Jungle Fever van Spike Lee, Rage in Harlem van Bill Duke en Young Soul Rebels van Isaac Julien de vraag deed stellen: ‘Cannes zwart?’ “Boyz ’n the Hood is een onverholen noodkreet tot vrede in de Afro-Amerikaanse wijken. De film wil ouders hun verantwoordelijkheid doen opnemen en jongeren de zinloosheid van het straatgeweld doen inzien”, schreef Peter Mertens (FM 410-411).

Enkele jaren later ging Rosewood (1997) in première op het festival van Berlijn. De videorelease van de film later dat jaar vormde de aanleiding om te reflecteren over de beperkte zichtbaarheid van Afro-Amerikaanse films, ook en vooral in Europese bioscopen. “Het is opvallend dat de zwarte Amerikaanse films over racisme zoals Rosewood (ook Spike Lee’s Get on the Bus) ondanks hun verbondenheid aan grote studio’s (Columbia, Warner) de Europese bioscoopzalen niet halen en zelfs moeite hebben (Lee’s film bv.) om op video te worden uitgebracht”, schreef Ronnie Pede in oktober 1997 (FM 475). De integrale bespreking en het interview lees je hier.

Met zijn vervolgfilm op de blaxploitationklassieker Shaft uit 1971 sleutelde hij samen met hoofdrolspeler Samuel L. Jackson aan het imago van de zwarte man. Singleton stond erop het iconische personage te deseksualiseren. Na die Shaft (2000) ging hij verder op het pad van de actiefilm, met als meest opvallende film 2 Fast 2 Furious (2003). In wat nu zijn laatste realisatie blijkt, keert hij terug naar zijn geboortestad L.A.. De serie Snowfall (2017-2019), waarvan het derde seizoen nog uitgezonden moet worden, vertelt over de crackepidemie in de ‘engelenstad’ en de impact die ze heeft op verschillende lagen van de bevolking.

Beeld: John Singleton op de set van Shaft

Geschreven door FILMMAGIE

Adieu John Singleton (1968-2019)